Varumärken får allt större kommersiella värden, som är viktiga att skydda. Antalet varumärken växer ständigt, med en ökad ”varumärkesträngsel” som följd. Det är svårt att lansera ett nytt varumärke, utan att hamna nära någon annans redan skyddade varumärke. Kända varumärken är också exponerade för snyltning och skada.
I kursen behandlas den rättsliga bedömningen av och även strategiska överväganden i tvister rörande intrång i annans varumärkesrätt. Fokus är på de centrala principerna om förväxlingsrisk, anseendeskydd och dubbel identitet. Utgångspunkten är svensk och europeisk varumärkesrätt, men vissa jämförelser görs med amerikansk och kinesisk varumärkesrätt.
Kursen riktar sig till de som arbetar med varumärkesrätt; advokater och andra jurister på advokatfirma, bolagsjurister, varumärkesjurister eller handläggare på patentbyrå eller myndighet. Även de som arbetar med varumärken på annat sätt, exempelvis i ett varumärkesintensivt företag eller på reklambyrå, kan vara intresserade av kursen. Den är primärt tänkt som en fördjupningskurs för personer med en viss förkunskap om varumärken och varumärkesrätt.
I kursen behandlas den rättsliga bedömningen av och även strategiska överväganden i tvister rörande intrång i annans varumärkesrätt. Fokus är på de centrala principerna om förväxlingsrisk, anseendeskydd och dubbel identitet. Utgångspunkten är svensk och europeisk varumärkesrätt, men vissa jämförelser görs med amerikansk och kinesisk varumärkesrätt.
Kursen riktar sig till de som arbetar med varumärkesrätt; advokater och andra jurister på advokatfirma, bolagsjurister, varumärkesjurister eller handläggare på patentbyrå eller myndighet. Även de som arbetar med varumärken på annat sätt, exempelvis i ett varumärkesintensivt företag eller på reklambyrå, kan vara intresserade av kursen. Den är primärt tänkt som en fördjupningskurs för personer med en viss förkunskap om varumärken och varumärkesrätt.
Allmänt om kursen:
120 minuter
Inspelad mars 2015
Kursledare Richard Wessman
Inspelad mars 2015
Kursledare Richard Wessman
Kursinnehåll:
- Historisk bakgrund
- Internationella utvecklingslinjer
- Varumärkets funktioner
- Användning i näringsverksamhet
- Ensamrättens omfång - tre principer
- Dubbel identitet
- Förväxlingsrisk - fyra faktorer i växelverkan
- Anseendeskydd - tre skilda kriterier
- Sammanfattning