Kursen utgår från allmänna teorier kring KM och projektledning men är framför allt starkt praktiskt inriktad och utgår från kursledarens erfarenhet från att infört och vidareutvecklat KM på två av Sveriges största advokatbyråer.
Knowledge Management (KM) dök upp som begrepp under slutet av 90-talet och har visat sig särskilt lämpat för kunskapsintensiva verksamheter som t.ex. advokatbyråer och juristavdelningar, både på företag och myndigheter. Att arbeta enligt KM-konceptet kan ge många positiva effekter för organisationen och dess medarbetare, men det innebär vissa särskilda utmaningar för att lyckas. Hur gör man t.ex. för att skapa en kultur som uppmuntrar kunskapsdelning mellan individer och avdelningar, hur får man rätt resurser, säkerställer långsiktig och bestående effekt och verklig nytta för organisationen?
Kursen vänder sig till alla som arbetar med eller är intresserade av Knowledge Management. Exempelvis delägare eller biträdande jurister på advokatbyråer, utbildningsansvariga, administrativa chefer, KM-ansvariga, bolagsjurister, HR-ansvariga och IT-chefer.
Kursen vänder sig till alla som arbetar med eller är intresserade av Knowledge Management. Exempelvis delägare eller biträdande jurister på advokatbyråer, utbildningsansvariga, administrativa chefer, KM-ansvariga, bolagsjurister, HR-ansvariga och IT-chefer.
Allmänt om kursen:
75 minuter
Inspelad april 2017
Kursledare Petter Flink
Kursledare Petter Flink
Kursinnehåll:
- Inledning
- Varför?
- Vad?
- Vem?
- Hur?
- Know-how bank
- Knowledge Management i dag
- Sammanfattning