Framtidens Jurist 2021 konstaterar att det är mycket snack om hur tech påverkar juristbranschen, men att inte så mycket förändras i praktiken. Vad beror det på?
Handlar det verkligen om så kallad ”tech washing” bland landets juristfirmor? Begreppet är hämtat från ”green washing” vilket syftar på bolag som lyfter fram insatser för klimat och hållbarhet i sin kommunikation, trots att de saknar verklig substans och egentligen bara är marknadsföringstrick. Det är säkert så att en del juristfirmor känner ett behov av att lyfta fram sina techinitiativ, oavsett vilken faktisk inverkan de har, men begreppet tech washing antyder mer ond tro än jag tror att det är fråga om här.
Jag hoppas få se fler verktyg som kan hjälpa jurister att bli mer proaktiva istället för reaktiva. John Engholm
Lätt att fastna i ”buzzwords”
Jag är helt övertygad om att det finns en genuin vilja bland juristfirmor att implementera mer teknik, följa med i tiden och förbli relevanta för sina klienter. Problemet är nog bara att många inte riktigt vet var de ska börja. Då är det lätt att fastna i alla buzzwords och trender och helt plötsligt har man partners som frågar ”Har vi något med AI?” eller ”Var står vi med blockchain?”. Det är såklart att angripa frågan från helt fel håll.
Tech och nya verktyg har inget egenvärde - det enda som räknas är output. Är din output bättre, billigare eller fick jag den snabbare som klient? Om inte så bryr jag mig faktiskt inte om ifall du använde en AI-robot eller penna och papper. Risken med att börja med en teknologi istället för det problem du vill lösa är att du hittar på nya problem där den här teknologin skulle kunna användas, men som ingen egentligen bryr sig om. Börja istället alltid med en inventering av vilka problem som på riktigt skapar huvudvärk för dig eller din klient och leta sedan efter den enklast möjliga lösningen.
De bästa problemen att börja med är såklart de där huvudvärken är stor och lösningen är enkel (den gröna rutan nedan). Vilken av de två blå rutorna som är bäst att ta sig an därefter är inte lika självklart och något att fundera över. Men du vill aldrig börja rota runt i den orangea rutan innan alla de andra är hanterade.
Fokus på enkla lösningar
Att börja med enkla lösningar kommer ofta betyda att du inte få leka runt med maskininlärning eller blockchain. Det kanske inte ens blir inom legal tech, utan bara helt vanlig tech, som de lägst hängande frukterna finns. Enkla lösningar är sällan särskilt spännande, och det är helt ok. De flesta jurister kan inte ens använda Microsoft Word eller Outlook till dess fulla potential trots att vissa spenderar upp till 80 % av sin vakna tid i de verktygen.
Så under överskådlig framtid kommer nog framstegen inom juristfirmorna att vara rätt trista ur ett tekniskt perspektiv och inget som skulle imponera på en ingenjör. Men juristfirmor har heller inte som affärsidé att imponera på ingenjörer och jag tycker faktiskt att det är ganska hälsosamt att vi inte hör mer om snabba utrullningar av superavancerad teknologi i branschen.
Låt oss lägga själva teknologin åt sidan en stund och istället titta på vilka lösningar vi kan förvänta oss under de närmaste åren.
De flesta techinitiativ inom juristfirmor är interna verktyg som ska göra juristerna mer effektiva i produktionen av samma output som de alltid levererat. Varför är det inte fler som istället bygger verktyg som klienten kan använda på egen hand och betala en licensavgift för, utan att juristen behöver spendera någon tid över huvud taget? Det är såklart mer skalbart än att fakturera per timme, det ger en återkommande intäkt och det är förmodligen mer tilltalande för många klienter som inte vill interagera med konsulter i onödan.
Här pratar jag inte om rådgivande robotadvokater som skulle kunna skapa problem med intressekonflikter etc. Jag syftar på enkla lösningar, som de två legal tech-produkter jag själv har lanserat och framgångsrikt sålt till hundratals bolag över hela Europa.
Den första är InsiderLog, ett complianceverktyg för noterade bolag som i princip bara ersätter listor som annars skulle ha förts i Excel och massor av manuella mail fram och tillbaka.
Den andra är Poströsta.se som möjliggör digital poströstning inför stämmor och som inte är mycket mer än en formulärtjänst kopplad till signeringslösningar och sedan lite makron i Excel för att få den insamlade datan att se prydligare ut.
Båda dessa verktyg kunde enkelt ha utvecklats av vilken juristfirma som helst. Även de mindre firmorna har expertisen, kundbasen, kapitalet, personalen och renomméet som behövs. Jag hade inget av det och lyckades ändå tjäna massor av pengar på deras klienter. Vi vet att juristfirmor inte hatar pengar, så varför satsar de inte mer på de möjligheter som de har mitt framför näsan? Om jag kunde göra det så kan de såklart också, så jag tror och hoppas att vi kan förvänta oss fler så kallade self service-produkter framöver.
Jag hoppas också på att få se fler verktyg som kan hjälpa jurister att bli mer proaktiva istället för reaktiva. De flesta verktyg som finns idag förutsätter att användaren förstår när de ska användas och har en ganska klar uppfattning om vad som ska uppnås. Det är såklart coolt att kunna ladda upp hundratals avtal i ett verktyg och få ut sammanfattningar och analyser, men det vore ännu coolare om verktyget hjälpte mig när jag inte ens visste att jag behövde hjälp.
Tänk er ett verktyg som proaktivt poppar upp av sig självt för att meddela mig att en ny ändring i tysk lagstiftning skulle kunna påverka ett av mina gamla leverantörskontrakt eller att det har upptäckt att vi betalar ut lön till en ny person utan att ha ett anställningsavtal på plats. Den typen av överblick kan vara nästintill omöjlig för en mänsklig jurist att upprätthålla men borde inte vara alltför komplicerad ur ett tekniskt perspektiv.
För att summera så håller jag med om att det finns mycket att göra och massor av potential i att implementera teknologi i juristbranschen. Men jag tror inte att det behöver vara den allra senaste och mest avancerade teknologin och jag tror att vi skulle gynnas av att kolla på bredare verktyg som kan användas av hela verksamheten, snarare än att fokusera på nischad legal tech. Så vi borde sluta sätta press på juristfirmorna att berätta om sina senaste framsteg inom AI och istället tala om för dem vilka problem vi faktiskt har i vår vardag.
Läs mer om trender i juristbranschen i Framtidens jurist 2021. I årets rapport delar Skandinaviens jurister med sig om hur de påverkats av pandemin, sin hälsa och välbefinnande, sina åsikter om tech och innovation samt framtidens kompetenser.