När covid-19-pandemin började spridas från Kina till resten av världen i början av 2020 fick den omfattande konsekvenser för den globala handeln. I ett försök att begränsa pandemin stängdes snabbt hela samhällen ner, anställda skickades hem och införandet av restriktioner minskade möjligheterna att bedriva affärsverksamhet och resa internationellt. Affärsvärlden stod inför helt nya problem som globalt begränsade möjligheterna till fri rörlighet för varor och tjänster. En unikt svår situation som mycket få företag var förberedda för, praktiskt och juridiskt. Situationen ledde snabbt till försenade leveranser och krav på snabba och effektiva lösningar för kunder och leverantörer.
Många företag påverkades direkt eller indirekt av restriktionerna, t.ex. förbud mot folksamlingar och nedstängningar. På bara några få dagar försvann intäktsunderlaget för dessa företag. Vid den tidpunkten var åtgärder som att anta ekonomiska kompensationspaket, flexibla trepartsöverenskommelser och planer för att skjuta upp skatter och moms avgörande för att man skulle undvika en stor våg av konkurser.
Den ökande komplexiteten i företagens verklighet kräver att juristbranschen, ensam eller i samverkan med andra rådgivande instanser, följer med företagen in på globala marknader och värdekedjor. Kim Haggren
Anställdas begränsade rörlighet över gränserna är ett allvarligt problem som är en direkt följd av pandemin. Denna brist på fri rörlighet har utmanat försäljningen av varor och tjänster på den globala marknaden. Som ett svar på detta har danska företag i stället gjort stora investeringar i ökad digitalisering av verksamheterna för att göra dem mer motståndskraftiga mot den här sortens begränsningar, nu och i framtiden. Denna digitala utveckling kommer bara att öka under de kommande åren, och det är viktigt att den också får stöd av juristbranschen genom legal tech-initiativ.
Det är helt naturligt att juristbranschen, efter pandemin, borde ta sig ännu närmare företagens nya affärsverklighet. När det gäller att utforma juridiska överenskommelser för att stå emot oväntade situationer och, inte minst, genom att vara en proaktiv partner som ensam eller genom sitt nätverk kan bidra med globala lösningar på praktiska, kommersiella och juridiska problem. Helst innan utmaningarna uppstår – en rådgivande roll som kräver att mer tid tillbringas hos företagen och mindre på det egna kontoret.
Den ökande komplexiteten i företagens verklighet kräver också att juristbranschen, ensam eller i samverkan med andra rådgivande instanser, följer med företagen in på globala marknader och värdekedjor. En ny slags ”facility management” för juridiska frågor där olika kompetenser går samman för en helhetslösning på problemet. Om juristbranschen inte antar denna utmaning kommer andra att glupskt ta tillfället i akt. På det sättet har pandemin – även i juristbranschen – ändrat spelplanen, vilket har förändrat landskapet och öppnat för nya möjligheter.
Läs mer om trender i juristbranschen i Framtidens jurist 2021. I årets rapport delar Skandinaviens jurister med sig om hur de påverkats av pandemin, sin hälsa och välbefinnande, sina åsikter om tech och innovation samt framtidens kompetenser.