Efter att det uppmärksammats att inspelade samtal till 1177 legat öppet tillgängliga på internet inledde Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, en tillsyn och beslutade om sanktionsavgifter för flera aktörer.
Efter överklagande från MedHelp, Voice, Region Stockholm och Region Värmland beslutar förvaltningsrätten nu att de ska betala sanktionsavgifter för brister i behandlingen av personuppgifter. Såväl MedHelp som deras personuppgiftsbiträde Voice anses ha haft ansvar för uppgifternas säkerhet. MedHelp, Region Stockholm och Region Värmland anses också brustit i sin plikt att informera de registrerade om behandlingen av personuppgifter.
Förvaltningsrätten gör till skillnad från IMY bedömningen att MedHelp fick dirigera en del av sina samtal till ett thailändskt vårdföretag. Enligt IMY bröt upplägget mot kravet på att personuppgifter inom sjukvården bara får behandlas av vårdgivare i Sverige. IMY prövade dock aldrig om överföringen gick rätt till, varför den frågan återförvisas till IMY för ny handläggning.
Förvaltningsrätten i Stockholm 19603-21