En bilverkstad som inte kontrollerat en lastbil ordentligt innan den återlämnades till kunden har inte rätt till betalning för utfört arbete enligt en dom i hovrätten. Kunden var ett städbolag i Norrköping som ville reparera en lastbil som inte gick att köra snabbare än 60 km/h.
Efter felsökning meddelade verkstaden att turbon var trasig, och att det skulle kosta kosta 22-24 000 kr att laga. Det godkändes av städbolaget varefter arbetet påbörjades.
Efter arbetet med turbon meddelade verkstaden att ytterligare felsökning behövde göras eftersom lastbilen inte slutade att varva. Även detta fel åtgärdades och städbolaget hämtade ut lastbilen men reklamerade tjänsten eftersom lastbilen fortfarande inte fungerade som den skulle och motorn havererade kort tid efter.
Verkstaden ville ha drygt 42 500 kr för utfört arbete, men städbolaget invände att verkstaden orsakat felet som ledde till motorhaveri.
Till skillnad från tingsrätten finner hovrätten att verkstaden inte på ett fackmässigt tillfredställande sätt kontrollerat lastbilens funktion innan den återlämnades till städbolaget. Det har varit ett sådant fel i tjänst som utesluter betalningsskyldighet. Hovrätten ogillar käromålet.
Göta hovrätt T 3629-21