En kund förlorar en tvist med Swedbank där han krävt att banken ska ersätta honom för en brottslig överföring om 220 000 kr från hans konto. Som kund hade mannen ett Mobilt BankID med kodkort. Efter att ett nytt Mobilt BankID skapades via hans internetbank kom en överföring om 220 tkr att ske från hans konto några månader senare.
Överföringen blev föremål för en rättslig prövning i ett brottmål angående penningtvättsbrott. Den tilltalade hade mottagit och omsatt pengar som överförts från mannens konto genom en brottslig handling och den tilltalade dömdes att betala 220 000 kr.
Kunden i Swedbank yrkade sedan i tvistemålet att banken (i första hand) skulle betala honom samma belopp.
Tvistefrågorna var om det har rört sig om en obehörig transaktion samt om sådan transaktion i så fall har kunnat genomföras på grund av att kunden agerat grovt oaktsamt och särskilt klandervärt.
Tingsrätten ansåg att kunden handlande varit särskilt klandervärt i den mening som avses i parternas avtal och lagen om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument. Tingsrätten fäste vikt vid att kunden lämnat ut sin mobiltelefon till en person utanför familjen och inte skyddat sin kod och sitt kodkort.
Hovrätten fastställer nu domen.