Den 1 augusti skärptes straffskalan för köp av sexuell tjänst. Bötesstraffet plockades bort från straffskalan och endast fängelsestraff återstår. Men straffskärpningen är inte så skarp som regeringen ger sken av, menar Dennis Martinsson, doktor i straffrätt. ”Någon större skillnad i den riktning som regeringen uttalade i propositionen – dvs. att många fler personer döms till fängelse – kommer vi nog inte se”, säger han. Däremot kommer åklagarna få mer att göra.
”Nu utmönstrar vi böter ur straffskalan och har därmed endast fängelse i straffskalan. Det innebär därmed en straffskärpning.” sa justitieminister Morgan Johansson när han vid en presskonferens i april presenterade lagförslaget tillsammans med Märta Stenevi.
I förarbetena (prop. 2021/22:231) motiveras straffskärpningen med att ”prostitution är en oacceptabel företeelse som medför skador både för den enskilda individen och för samhället i stort. Prostitution är vidare ett allvarligt hot mot att uppnå jämställdhet mellan könen och innebär inte sällan en cynisk och hänsynslös exploatering av redan utsatta personer.”
Mot denna bakgrund ansåg regeringen att förebyggandet och bekämpandet prostitution är ett angeläget samhälleligt intresse. Straffet i det enskilda fallet ska motsvara brottets allvar, och ”böter som påföljd för köp av sexuell tjänst kan aldrig anses vara ett tillräckligt straff för brottet”, går det att läsa i propositionen.
Därför plockades ordet ”böter” ut ur lagtexten, och den som gjort sig skyldig till köp av sexuell tjänst döms numer till fängelse i högst ett år.
Etablerad rättspraxis
I april presenterade Brottsförebyggande rådet, Brå, rapporten ”Köp av sexuella tjänster – en uppföljning av lagens tillämpning”. Rapporten bygger i första hand på ett urval av ärenden med anmälda sexköpsbrott 2019.
Av de studerade ärenden som redovisats till åklagare har strafföreläggande utfärdats i totalt 75 stycken. I samtliga ärenden har påföljden bestämts till dagsböter. Av de 48 ärenden som prövats i domstol har påföljden bestämts till dagsböter i nästan samtliga fall utom fyra där det blev skyddstillsyn, villkorlig dom eller fängelse. I de ärenden där frivårdspåföljd eller fängelse utdömts har sexköpsbrottet inte varit huvudbrottet.
– Före den här lagändringen fanns det en ganska etablerad rättspraxis i domstolarna som vilade på ett beslut från Högsta domstolen, NJA 2001 s. 527, enligt vilket normalstraffet för en person som döms för sexköp är 50 dagsböter, förklarar Dennis Martinsson, doktor i straffrätt vid Stockholms universitet.
– Detta var vad regeringen ville komma åt med lagändringen. Man menade att köp av sexuell tjänst är ett så pass allvarligt brott att böter inte är tillräckligt ingripande, förklarar Dennis Martinsson, doktor i straffrätt vid Stockholms universitet.
Inte sannolikt med fler fängelsestraff
På frågan om lagändringen faktiskt kommer medföra att många fler döms till fängelse, är svaret enligt Dennis Martinsson rätt enkelt:
– Nej. Skälet är att ett brott, som tumregel, ska motsvara ett års fängelse eller mer för att gärningspersonen ska kunna dömas till fängelse.
Det finns några undantag från denna regel, t.ex. om personen återfallit i brottslighet eller om det begångna brottet är ett så kallat artbrott – dvs. om brottet till sin karaktär är så pass samhällsfarligt att påföljden ska bestämmas till fängelse trots ett lågt straffvärde. Men eftersom maxstraffet för sexköp fortsatt är ett års fängelse, och i och med att sexköp inte utgör ett artbrott, kommer inga av undantagen vara aktuella, förklarar Dennis Martinsson.
– Kanske hade regeringen politiskt kunnat motivera att sexköp ska vara ett artbrott, men det valde de att inte göra.
Så om fängelsestraff inte kommer dömas ut, vad betyder då lagändringen vad gäller straffet för sexköp? Enligt Dennis Martinsson kommer domstolarna i praktiken ha att välja mellan villkorlig dom och skyddstillsyn.
– Skyddstillsyn kommer knappast vara aktuellt då merparten av de som döms för sexköp i regel har ordnade bostadsförhållanden och sociala omständigheter i övrigt. Då återstår villkorlig dom. Och det ska i regel dömas ut tillsammans med böter. Så det normala straffet för köp av sexuell tjänst blir villkorlig dom i kombination med böter.
– Det är en skärpning, i och för sig. Men en försiktig sådan i förhållande till vad som gällde tidigare. Villkorlig dom plus böter är mer ingripande än endast böter. Men det är ju långt ifrån den ambition som regeringen hade i samband med den här lagändringen. Att fler personer skulle dömas till fängelse.
Mer arbete för åklagarna
Enligt Dennis Martinsson kommer dock lagändringen föra med sig vissa förändringar i praktiken. I den absoluta majoriteten av de fall då en person ansetts vara skyldig till sexköp har det hela skötts genom strafföreläggande. Vid bötesbrott betyder det i princip att den erkänt sig skyldig får hem papper som denne skriver under, godkänner böter och betalar in dem. Så kommer det inte gå till framöver.
– När utgångspunkten är villkorlig dom får personen inte papperen hemskickade. I stället kommer denne bli kallad till åklagaren för genomgång av ärendet. Om personen godkänner strafföreläggandet och erkänner brottet skriver han eller hon på papperet och betalar in eventuella böter.
– Lagändringen kommer alltså i praktiken innebära merarbete för åklagarna, men någon större skillnad i den riktning som regeringen uttalade i propositionen – dvs. att många fler personer döms till fängelse – kommer vi nog inte se.
Huvudbild: TT