Begränsningar i upphandlingsdokumenten avseende golvpriser riskerar att minska konkurrensen i en upphandling. Samtidigt används golvpriser på olika sätt av upphandlande myndigheter i syfte att minska riskerna för onormalt låga anbud. Högsta förvaltningsdomstolen har i en ny dom tagit ställning till frågan om golvpriser i en utvärderingsmodell. Modellen underkänns eftersom den hämmar konkurrensen.
VafabMiljö Kommunalförbund genomförde en öppen upphandling av extern webbsida. I upphandlingen användes utvärderingsmodellen bästa förhållande mellan pris och kvalitet. De olika tilldelningskriterierna poängsattes.
Offererat pris kunde erhålla upp till 55 poäng enligt en linjär skala där pris om 700 000 SEK eller lägre gav maximala 55 poäng och pris om 3 MSEK eller högre gav 0 poäng. Utvärderingen var alltså utformad på ett sätt så att anbud under 700 000 SEK inte gav någon fördel.
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) inledde med att referera till sina tidigare avgöranden avseende huruvida i upphandlingar stadgade obligatoriska krav (s.k. skakrav) relaterade till prissättning i anbud kan vara förenliga med LOU. Därefter konstaterade HFD att det framgår av LOU (16 kap 2 § tredje stycket) att en utvärderingsmodell måste säkerställa att modellen leder till effektiv konkurrens.
Domstolen fann att en prisgräns i en utvärderingsmodell innebär att leverantörer som exempelvis vill ta sig in på en ny marknad genom att erbjuda ett lågt pris i praktiken fråntas den möjligheten. Vidare fann domstolen att modellen innebär att i fall där två leverantörer erbjuder samma kvalitet så är det inte säkert att leverantören med det lägsta offererade priset vinner upphandlingen. Därmed leder modellen till att leverantörer hindras från att konkurrera med sina priser och till att den upphandlande myndigheten hindras från att bedöma inkomna anbud i verklig konkurrens. Därmed strider modellen mot likabehandlingsprincipen.
HFD anmärkte också att även om modellen inte medför att anbud med priser under den angivna nivån om 700 000 SEK förkastas, så kommer prisgränsen i realiteten få effekten att leverantörer låter bli att offerera priser under gränsen. Därmed kan modellen i praktiken komma att leda till att regleringen om onormalt låga anbud (och det däri stadgade kontradiktoriska förfarandet) sätts ur spel.
Sammantaget kom HFD fram till att det inte är ”förenligt med upphandlingsregelverket att tillämpa en utvärderingsmodell som innebär att priset i ett anbud inte får någon inverkan vid utvärderingen till den del det understiger en viss prisnivå”.
Det ska anmärkas att ett justitieråd var skiljaktig och ansåg att modellen är ekonomiskt rationell, transparent och tillämpas lika på alla leverantörer. Den omständighet att modellen leder till att en leverantör inte kan konkurrera med priset fullt ut, väger lättare i bedömningen vilket medför likabehandlingsprincipen inte har trätts förnär.
Högsta förvaltningsdomstolen 3566-21, meddelad den 18 oktober 2022