I takt med att artificiell intelligens (AI) blir en alltmer central teknik inom många branscher, inklusive juristbranschen, står företag inför en viktig utmaning: att möta användares ofta väldigt olika behov, förväntningar och mognadsnivåer kring AI. På Norstedts Juridik har vi ett kundfokuserat tillvägagångssätt för att navigera detta. Vi intervjuade Joachim Cederblad, Marknadschef på Norstedts Juridik, för att utforska detta samt de möjligheter och utmaningar som AI-utvecklingen medför.
Gartner Hype Cycle är ett ramverk som kan användas för att beskriva hur ny teknologi mognar och antas av marknaden. Joachim Cederblad beskriver Gartner Hype Cycle som en modell som hjälper oss att förstå hur både individer och organisationer reagerar på ny teknologi.
Joachim Cederblad, Marknadschef Norstedts Juridik
- När en ny teknologi ser dagens ljus följer ofta en bekant resa av förväntningar, besvikelse och mognad. Gartner Hype Cycle fångar detta genom att visa hur användarnas attityder skiftar mellan överdriven optimism, skepticism och en realistisk syn, säger Joachim Cederblad.
AI-tekniken utmanar kompetensyrken
Ny teknik fortsätter att utmana. Yrkesskickligheten hos kompetenta och erfarna människor var tidigare avgörande i tillverkningsindustrin exempelvis när maskindelar skulle tillverkas med stor precision. Idag är stora delar av tillverkningsindustrin automatiserad, och människor har i många fall blivit ersatta av maskiner med både ökad kvalitet och effektivitet som resultat.
- Det nya med AI-tekniken är att den utmanar kompetensyrken. I tidigare teknologiskiften har andra yrkesgrupper stått i fokus för förändring. När AI-teknologin nu ger sig in på mer akademiska yrkesområden är det naturligt att de som idag arbetar där känner ett visst hot och osäkerhet inför framtiden. Vi hör frågor som "Kommer jag att bli ersatt?", "Är min kompetens och erfarenhet inte värt något längre?" eller påståenden som "En maskin kommer aldrig att kunna göra detta?", berättar Cederblad.
Ännu är AI-utvecklingen bara i sin linda och det går bara att ha teorier om vilka arbetsmoment, processer eller roller som kommer försvinna eller omformas. Fortfarande är AI-teknik endast ett komplement till den mänskliga expertisen. Norstedts Juridik har, med över 200 år i branschen, en lång tradition av att leverera juridisk information av hög kvalitet. Under denna tid har företaget byggt upp ett stort förtroende bland sina kunder, som uppskattar den tillförlitlighet och expertis som kännetecknar allt arbete som utförs. För Norstedts Juridik är detta förtroende ovärderligt och något som värnas noggrant. Därför ställs mycket höga krav på kvaliteten i alla produkter och tjänster, oavsett vilket format eller vilken teknik som används.
- Precis som vi mötte en viss initial skepsis under 90-talet när vi började digitalisera allt juridiskt material, först på CD-ROM och senare i rättsdatabaser, behöver vi försäkra våra kunder om att våra ambitioner med kvalitet är fortsatt lika höga. Just nu är det viktigt att få våra kunder att förstå hur de bäst kan komplettera sin egen expertis genom att använda JUNO AI på bästa sätt. Det är också viktigt att vi arbetar med transparens och spårbarhet i våra AI-tjänster så att användarna förstår hur svaren de får är förankrade i kvalitetssäkrade källor, fortsätter Cederblad.
JUNO AI - förväntningar och skepticism
Vid lansering av ny teknik, tex AI, finns en stor utmaning att i att balansera kundernas förväntningar. I dialog med de som befinner sig i fasen ”Peak of Inflated Expectations” och har orealistiska förväntningar blir det viktigt att betona att AI är ett verktyg – inte en ersättning. För de som är skeptiska och därför befinner sig i fasen ”Trough of Disillusionment” lyfter Norstedts Juridik fram konkreta exempel där AI sparar tid och förbättrar effektiviteten.
- Jag tror att vi alla går igenom alla faserna när vi nu börjar använda olika AI-verktyg. Det är mänskligt. Det är egentligen ingen skillnad på jurister, advokater eller handläggare som använder våra tjänster i denna aspekt. Vi kommer under lång tid framöver behöva stötta användare i alla delar av denna resa. Det handlar om att prova och se resultaten. Många av våra kunder blir positivt överraskade när de inser att AI inte är så komplext som de trott, säger Cederblad.
Kundens röst formar JUNO AI
Kundfeedback och testning har varit central för utvecklingen av JUNO AI. JUNO AI är en relativt generell AI-tjänst som stöttar juridisk research i flera olika arbetsmoment. Det gör att användarna utnyttjar produkten på olika sätt varför feedback blir så viktigt. En undersökning bland 400 testanvändare visar tillexempel att 86 % tror att JUNO AI kommer att spara tid i deras arbete, och 70 % ser det som en förenkling av deras arbetsflöde.
- JUNO AI innehåller ett urval av material från JUNO som vi bedömer har högsta kvalitet och relevans. Ett exempel där feedback från kunder har hjälpt oss är önskemålet om att EU-rätt, specialdomstolar och vissa underinstanser skall ingå i resonemangen och svaren från JUNO AI. Detta är nu högt prioriterat för att användarna skall få ut ännu bättre svar på sina frågor. Det är också roligt att se att vi hela tiden tillsammans med våra kunder hittar nya användningsområden och att listan över potentiella nya funktioner och produkter ökar. Det ser jag som ett tydligt resultat av kundernas ökade AI-mognad och förväntan på oss som leverantör, berättar Cederblad.
Transparens och framtida steg - lokalt samarbete och internationell utveckling
Transparens i utvecklingen av JUNO AI och utbildning är två nyckelfaktorer för att bygga förtroende och säkerställa att JUNO AI lever upp till användarnas förväntningar. Norstedts Juridik arbetar med att tydligt förklara hur AI-tjänsten resonerar och hur svaren baseras på kvalitetssäkrade källor.
- Vårt mål är att användarna ska känna sig trygga med hur vår tjänst, JUNO AI, fungerar och förstå hur och med vad den kan hjälpa dem. Genom att genomföra olika tester och ha testpaneler får vi också hjälp av våra kunder att snabbt utvärdera nya idéer eller ny funktionalitet innan det släpps ut till alla användare. Med den snabba utvecklingstakten vi har idag är det extremt viktigt att ha kunden med sig hela vägen i produktutvecklingen. Eftersom vi ingår i en internationell koncern har vi dessutom möjlighet att kombinera lokalt samarbete med internationell utveckling. Vi bygger inte bara för idag utan för framtiden. Det här är en otroligt spännande tid, och vi har bara sett början av detta teknikskifte, avslutar Cederblad.
-------
Överblick Gartner Hype Cycle
Gartner Hype Cycle illustrerar hur ny teknologi rör sig genom fem faser, från entusiastisk introduktion till stabilt och produktivt användande. Faserna omfattar:
- Innovation Trigger – Den tidiga fasen där intresset för en ny teknologi väcks.
- Peak of Inflated Expectations – Teknologin lyfts fram som revolutionerande, ofta med orealistiska förväntningar.
- Trough of Disillusionment – Intresset svalnar och skepticismen växer när teknologin inte möter förväntningarna.
- Slope of Enlightenment – Den verkliga potentialen börjar identifieras och fler användningsområden utvecklas.
- Plateau of Productivity – Teknologin blir allmänt accepterad används effektivt.
----------