Vid årsskiftet infördes två nya föräldraskapspresumtioner som kompletterar den nuvarande faderskapspresumtionen. Tomas Törnqvist, JUNO för kommuners socialrättsliga expert, varnar dock för risken för att barns rätt till att få kunskap om sitt ursprung därigenom kommer att minska. En annan nyhet på socialrättens område är att det har införts en möjlighet till digital bekräftelse av faderskap och föräldraskap, vilket förenklar socialnämndens handläggning. Det frigör också tid för nämndens nya uppgift att anordna informationssamtal när en förälder vill vända sig till domstol i ett vårdnadsärende.
Faderskapspresumtion innebär att kvinnans make anses som pappa till barn som är födda inom äktenskapet. Detsamma gäller om mamman blir änka och barnet föds inom sådan tid att hon eller han kan blivit till innan den äkta mannens bortgång (1 kap. 1 § FB).
Faderskapspresumtionen kan hävas av domstol. Ett skäl kan vara att mamman haft samlag med en annan man och det är sannolikt att han är pappa till barnet. Eller om det på grund av barnets arvsanlag eller annan särskild omständighet står klart att mannen inte är barnets pappa. Men också om barnet blivit före äktenskapet, eller under en tid då att makarna inte levde tillsammans eller haft samlag med varandra. (1 kap. 2 § FB).
Någon motsvarighet till faderskapspresumtionen har inte tidigare funnits när det gäller föräldraskap för en kvinna som är gift eller registrerad partner med mamman. Ett sådant föräldraskap fastställdes genom en bekräftelse eller en dom på samma sätt som när ett faderskap behövde fastställas efter assisterad befruktning med donerade spermier.
Föräldraskapspresumtion på bekostnad av barns rätt till sitt ursprung?
Vidare krävdes att behandlingen genomförts inom svensk hälso- och sjukvård eller på en behörig inrättning i utlandet och att barnet har rätt att ta del av uppgifter om spermiedonatorn. Hade barnet blivit till genom en heminsemination, eller om donatorn var anonym, fanns inte förutsättningar för att fastställa föräldraskapet. Då skulle den genetiske pappan fastställas som barnets pappa och kvinnan behöver genomföra en adoption för att bli rättslig förälder.
De två nya föräldraskapspresumtionerna är utformade på motsvarande sätt som faderskapspresumtionen.
I ena fallet innebär föräldraskapspresumtionen att en kvinna, som vid barnets födelse var gift eller registrerad partner med mamman, ska anses som barnets förälder. (1 kap. 9 § FB). Föräldraskapspresumtionen förutsätter att inseminationen har genomförts enligt svensk lag (lagen om genetisk integritet). Om så inte har skett ska faderskapet utredas.
I det andra fallet, när det gifta paret eller en av dem, har ändrat könstillhörighet ska den förälder som inte har fött barnet anses som mamma eller pappa.
Det finns en risk att en föräldraskapspresumtion vid assisterad befruktning sker på bekostnad av barns rätt till vetskap om sitt ursprung. Vill barnet längre fram undersöka sitt ursprung kan inte dessa frågor besvaras av upprättade handlingar av socialnämnden, det finns alltså inte längre dokumentation som kan ge svar på ett barns ursprung i händelse av att den skulle vilja det. Avgörande blir i stället i vilken utsträckning föräldrarna tar sitt lagstadgade ansvar för att tillgodose barnets rätt till sin historia och bakgrund. (1 kap. 15 § FB). Att det är högst troligt att vissa föräldrar inte kommer att hörsamma denna lag och barnets rätt till sitt ursprung påpekade vi familjerättssocionomerna (FSR) i vårt remissvar.
Digital bekräftelse av föräldraskap
När föräldrapresumtionerna inte är aktuella ska faderskap och föräldraskap bekräftas och fastställas av socialnämnden. Uttrycket föräldraskap innefattar således både faderskap och föräldraskap.
Nyblivna föräldrar kommer säkerligen välkomna möjligheten till att digitalt bekräfta föräldraskapet som finns från och med januari 2022 genom sin e-legitimation via Skatteverkets hemsida. Man behöver alltså inte längre inställa sig på socialkontoret för att där personligen bekräfta och godkänna föräldraskapet.
Men de måste vara snabba, för bekräftelsen och mammans godkännande ska lämnas in 14 dagar efter barnets födelse. Överskrids denna tidsfrist blir socialnämndens utredningsskyldig från och med den femtonde dagen, förutsatt att den som har fött barnet är över 18 år och är folkbokförd i Sverige. Omyndiga föräldrar undantas från möjligheten att bekräfta föräldraskap digitalt. De måste även i fortsättningen komma på ett personligt besök. Motiveringen är att omyndiga föräldrar kan behöva information, råd och stöd. Det kan också eventuellt finnas omständigheter som behöver utredas närmare.
Det kommer inte heller bli möjligt att bekräfta föräldraskap före barnets födelse, eftersom digital bekräftelse kräver att också barnet är folkbokfört.
Resurser frigörs hos socialnämnden
En digital bekräftelse innebär att inga handlingar upprättas hos socialnämnden, vilket kan försvåra för barn att undersöka sitt ursprung. Barnets rätt till kännedom om sitt ursprung anses dock bli tillgodosett genom att det ska finnas en anteckning om donatorn i en särskild journal hos sjukvården. Vill barnet få socialnämndens hjälp att ta reda på uppgifter i den journalen är nämnden skyldig att hjälpa barnet. Ett barn som har blivit till genom en assisterad befruktning med donerade könsceller har rätt att få veta det av sina föräldrar. Men det är inte alla föräldrar som bevakar barnets rätt i denna fråga, vilket nu vuxna barn kritiserar dem för.
Digital bekräftelse antas innebära att resurser frigörs hos socialnämnden, vilket kommer väl till pass när nämnden från och med årsskiftet fått den nya uppgiften att anordna informationssamtal när en förälder vill vända sig till domstol för att få ett beslut i frågor om vårdnad, boende och umgänge. Från och med 1 mars 2022 ska föräldern kunna uppvisa ett intyg på att hon eller han har deltagit i informationssamtal innan domstolen får ta upp förälderns yrkande i dessa frågor.