I juli 2021 infördes en ny bestämmelse i föräldrabalken (FB) avseende en tillfällig vårdnadshavare. Orsaken var behovet av en snabb vårdnadsöverflyttning när det kan ta lång tid för domstolen att utse särskilt förordnade vårdnadshavare för ett barn. Bestämmelsen ska dock inte användas i de fall föräldrar tvistar om vårdnaden.
Den nya bestämmelsen ska tillämpas i undantagsfall när det finns särskilda skäl för att fatta brådskande beslut för barnets räkning. Till exempel när det framstår som stötande och kränkande för barnet att låta en förälder kvarstå som vårdnadshavare i de fall föräldern är frihetsberövad för att ha dödat eller allvarligt skadat den andra föräldern. Då kan det finnas ett behov av att skyndsamt förordna en ny vårdnadshavare för barnet.
Att förordna en tillfällig vårdnadshavare innebär en ny situation för socialnämnden, som har ett primärt ansvar att ge barnet skydd och stöd i ovanstående exempel. Det får anses som mycket olämpligt att den som dödat ska anförtros ensam vårdnad om barnet, och det kan dröja en avsevärd tid att genomföra en vårdnadsöverflyttning till särskilt förordnade vårdnadshavare.
Hur kan ett sådant här ärende komma att handläggas av socialnämnden?
I den akuta situationen bedömer socialnämnden förmodligen att en vårdnadsöverflyttning kan bli aktuell och utreder förutsättningarna för en överflyttning av vårdnaden till särskilt förordnade vårdnadshavare. Inledningsvis överväger också nämnden om barnet innan dess omgående behöver en tillfällig vårdnadshavare. Samtidigt fattar nämnden ett beslut om att omhänderta barnet med stöd av lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). För det kan antas att den frihetsberövade föräldern inte samtycker till den placering, förmodligen i ett jourhem, som nämnden finner lämplig. Eller om föräldern motsätter sig en placering hos den utsatta förälderns nära anhöriga.
”Det ska gå snabbt”
Fastställs omhändertagandet av förvaltningsrätten ska socialnämnden inom fyra veckor från omhändertagandet ta ställning till om nämnden ska ansöka om fortsatt vård enligt LVU. Samma tidsram ger nämnden tillfälle att överväga och snabbt utreda en vårdnadsöverflyttning till en tillfällig vårdnadshavare.
Socialnämndens utredning får samma karaktär som en så kallad snabbupplysning. Det vill säga att ge tingsrätten ett bredare underlag inför ett interimistiskt beslut. Utredningen innehåller således uppgifter om vad som hänt barnet, barnets situation, förälderns inställning till brottet och förälderns inställning till att barnet placeras utanför det egna hemmet. Vidare redovisas vilka åtgärder som har vidtagits och vilka ytterligare åtgärder som övervägs av socialnämnden. Till exempel att nämnden avser att senare ansöka om vårdnadsöverflyttning till särskilt förordnade vårdnadshavare. Förslag lämnas också på en lämplig person för uppdraget som tillfällig vårdnadshavare. Personen kan vara jurist, socionom, familjehemsförälder eller en annan person med rätt kompetens.
Det ska alltså gå snabbt att förordna en tillfällig vårdnadshavare. Därför går det inte alltid att invänta socialnämndens ordinarie sammanträde för att fatta beslut om en ansökan, särskilt inte under sommartiden då nämnderna som regel har ett längre sommaruppehåll. Det innebär att nämndens ordförande, enligt delegation, får fatta detta beslut. En situation som har likheter med den situation som uppstår när nämnden måste göra ett omedelbart omhändertagande med stöd av LVU.
Beslutar tingsrätten vid sin muntliga förberedelse att interimistiskt utse en tillfällig vårdnadshavare kan socialnämnden i sin tur besluta att den pågående LVU-vården ska upphöra, förutsatt att den tillfällige vårdnadshavaren samtycker till nämndens vårdplan. Barnets fortsatta placering, antingen i ett familjehem eller på ett hem för vård eller boende (HVB), kan då ske med stöd av socialtjänstlagen (SoL).
Socialnämnden slutför därefter sin fördjupade utredning och ansöker hos tingsrätten att den ska förordna en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Beviljas ansökan upphör samtidigt uppdraget som tillfällig vårdnadshavare. Framtiden får utvisa hur ofta bestämmelsen kommer att tillämpas. Samt vilka föreskrifter och vilken vägledning som kommer ges till socialnämnderna.