Från en studietid kantad av extrajobb inom kriminalvården, via anställning som Key Account Manager för det digitala verktyget Rättsbanken och produktägare för InfoTorg Juridik, till roller inom projektledning och verksamhetsutveckling. Norstedts Juridiks nya Country Manager, Jon Boström, drivs av förändring, och att utveckla verksamheter med kunden ständigt i fokus.
Jon Boström, Country Manager på Norstedts Juridik
För Norstedts Juridiks medarbetare är Jon Boström känd som Director of Sales & Customer Service, en roll han i princip haft sen 2014. Att han i yngre år hade en önskan om att arbeta inom polisen för att på ett konkret sätt kunna hjälpa människor och bidra till ett rättssäkert samhälle är mindre känt.
- För att få erfarenhet inför Polishögskolan gjorde jag min värnplikt inom Militärpolisen, arbetade som väktare och ordningsvakt och läste JÖK:en (Juridisk Översiktskurs) på kvällstid. Just JÖK:en fick mig dock att inse att jag kunde bidra till ett rättssäkert samhälle på ett annat sätt och dessutom var ju juridiken så otroligt kul! Därför lade jag polisen åt sidan och började läsa juristlinjen på Stockholms universitet, berättar Jon Boström.
Under studierna på juristlinjen dök nya intresseområden upp och ett intresse för skatterätt fick Jon Boström att arbeta på Skatteverket samtidigt som han avslutade sina studier. Myndighetslunket passade honom dock mindre bra så samtidigt med jobbet på Skatteverket startade han eget bolag för att arbeta med försäljning.
- Det var riktig hard-core försäljning med telefonkatalogen som datakälla och tandläkare som målgrupp. Tufft och samtidigt oerhört stimulerande! Samtidigt ställde jag mig frågan hur jag kunde arbeta med försäljning och juridik på samma gång. Svaret var enkelt då det enda digitala juridiska verktyget som fanns vid denna tidpunkt var Rättsbanken, ett verktyg som alla på juristlinjen blev tränade i och som tillhandhölls av en privat aktör, säger Jon Boström.
Förändring ger Jon Boström energi. Han drivs av utveckling i alla former och vill gärna att saker och ting hela tiden ska röra sig framåt. Det är viktigt att inte fastna i status quo. Att kartlägga och driva på processer för att skapa effektivitet och kundnytta är något han prioriterar och som han arbetat med i flera olika roller, dels som projektledare, intern managementkonsult och verksamhetsutvecklare.
- Kärt barn har många namn. Jag finner verksamhetsutveckling otroligt givande och utvecklande och de olika roller jag haft har gett mig konkret inblick i förändringsarbete inom olika företag. Jag älskar att ifrågasätta mig själv och det jag gör utifrån att det kanske kan göras annorlunda och bättre. Det är så lätt att fastna i gamla hjulspår och bara fortsätta utan att lyfta blicken. Vidare är det oerhört spännande att se när människor runt omkring en lyfter blicken, agerar och utvecklas, säger Jon Boström.
Jag och några kompisar brukar dra till skogs några gånger om året för vandring eller toppturande. Då utgår vi från uttrycket ”Earn your turn” och knatar upp för berg för att kunna åka ned på skidor, något helt annat än att åka liftburet!
Jon Boströms uppdrag nu är bland annat att säkerställa kommersiell tillväxt på den svenska marknaden och att medverka till att vår nya organisationsstruktur med Karnov Group Region North implementeras på ett bra sätt. Viktigt är att medverka i samarbeten över gränser och se till att Norstedts Juridiks kunder får bästa möjliga bemötande tillsammans med starka erbjudanden och produkter.
- Kunden ska alltid vara i fokus. Att alltid och oavsett vad man gör sätta det i relation till kund menar jag är avgörande för vår framgång. Det är så jag ser på customer centricity (kundfokus). Vi ska ha kundfokus i allt vi gör, stort som smått, det är avgörande för hur vi som företag uppfattas av våra kunder och vår fortsatta framgång, konfirmerar Jon Boström.
Jon Boström lever efter devisen att man aldrig blir fullärd och att det som är rätt idag kanske är fel imorgon. I sin nya roll kommer han fokusera på att lära sig mer om Norstedts Juridiks produktion och distribution. Han följer nu det fortsatta arbetet med att kartlägga våra processer och de möjligheter till effektivisering som kan komma av det.
- Eftersom vi arbetat så hårt och länge med att kartlägga våra processer har vi nu behov av att säkerställa att dessa fortsätter att vara aktuella och effektiva. Inte nog med att vi förstår oss själva bättre, blir mer effektiva och levererar mer värde till kund, vi möjliggör också för exempelvis ISO-certifieringar. Att ha kundfokus som utgångspunkt har visat sig vara framgångsrikt för många företag och även vi behöver förstärka denna del för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga. Att då identifiera och utveckla våra kundnära processer är en viktig prioritet. Ju mer värde vår kunddialog kan ge, ju högre NPS (Net Promoter Score, ett sätt att mäta kundnöjdhet) kan vi erhålla tillsammans med bättre förutsättningar för merförsäljning, säger Jon Boström.
Jon Boström sätter familjen före allt. Tre söner ger en agenda full av aktiviteter. Det medför logistiska utmaningar att lösa på hemmafronten. Själv gillar han att följa Formel 1 och amerikansk fotboll och hämtar energi i löpspåret och vildmarken. Att njuta och ha kul är viktigt för Jon Boström men han betonar också vikten av att behöva kämpa för det.
- Jag och några kompisar brukar dra till skogs några gånger om året för vandring eller toppturande. Då utgår vi från uttrycket ”earn your turn” och knatar upp för berg för att kunna åka ned på skidor, något helt annat än att åka liftburet, avslutar Jon Boström.