Regler för vägtrafiken i Sverige utgör lagstiftning som berör nästan alla och som har stor påverkan på människors liv. Sedan många år tillbaka har boken Trafikkommentarer varit den främsta källan till vägledning på rättsområdet. Nu är den ute i en nytryckt upplaga med uppdateringar om allt det senaste. Tendensen är att regleringen sker allt mer genom EU-förordningar som gäller direkt i medlemsländerna.
- Vi har med all den författningstext som gällde, eller i förekommande fall var beslutad, vid avstämningspunkten 1 juli i år, säger Eva Römbo, en av fyra författare till Trafikkommentarer.
- Vi har också med de nyaste rättsfallen som ger vägledning för tolkningen av olika regler.
Eva Römbo är till vardags kammarrättsråd vid Kammarrätten i Göteborg och ägnar sig utöver detta åt att fördjupa sig i gällande trafikregelverk.
- Det är ett rättsområde som är roligt att följa och vi som skriver kommentaren förstår vad de yrkesverksamma juristerna behöver läsa om och vad de behöver veta, eftersom vi själva arbetar som jurister, bland annat inom trafikområdet. Vi är gärna med och bidrar till att det blir så enkelt och smidigt som möjligt så att man kan begripa reglerna.
Två av de tre andra författarna är också domare medan den fjärde, Erik Olsson, som även ligger bakom en författningssamling inom rättsområdet – Trafikförfattningar - är verksam som jurist vid Transportstyrelsen. Trafikkommentarer är disponerad så att den kan användas tillsammans med författningssamlingen.
Något som skiljer ut kommentaren från många andra lagkommentarer är att författarna lägger stor vikt vid en helhetssyn på reglerna.
- Vår kommentar är skriven så att vi har med historik, eftersom vi vill göra en fylligare kommentar som sätter in reglerna i ett större sammanhang, vilket är bra för läsaren, förklarar Eva Römbo.
- Historik och sammanhang gör texterna i kommentaren lite mer omfattande eftersom man fyller på med nytt varje gång som boken uppdateras.
- Samtidigt försöker vi se till att den inte blir allt för omfattande genom att ta bort och rensa ut sådant som blivit inaktuellt och tappat i betydelse.
Att skriva en bok tillsammans med andra har sina utmaningar, men kvartetten bakom trafikkommentaren har hittat ett sätt att arbeta på som fungerar för dem.
- Varje författare ansvarar för sina egna avsnitt, sedan stämmer vi av sådant som är gemensamt, säger Eva Römbo.
- Kan vi inte mötas i verkligheten får vi göra det digitalt eller genom mejl och telefon. Och så har det varit i år när Covid-19 har tagit samhället i sitt grepp.
Frågor om trafiksäkerhet och trafik- och naturmiljö har mer och mer kommit att hamna i fokus för samhällsutvecklingen i Europa. Inom EU drivs ett kraftfullt arbete i syfte att åstadkomma ett system med transporter som är säkrare för både människor och miljö. Nya eller ändrade EU-förordningar och direktiv gör att det pågår ett intensivt och kontinuerligt arbete för att anpassa våra svenska bestämmelser till de internationella kraven.
Viktiga nyheter i årets utgåva av Trafikkommentarer är bland annat den nya EU-harmoniseringen av vissa fordonsbestämmelser där EU-förordningar ersätter direktiv med efterföljande lagändringar. Lagstiftningsarbete pågår även för trafikbrotten, bland annat finns det förslag på straffskärpningar för upprepad trafikbrottslighet och grovt rattfylleri.
- Regelverket påverkas av EU och man kan se en tendens till att reglering som berör trafik och fordon allt mer sker genom EU-förordningar som gäller direkt i medlemsstaterna. Det leder till att nationell lagstiftning måste anpassas och att man måste ta del av både EU bestämmelser och svensk lag för att få den totala överblicken, säger Eva Römbo.
- Fri rörlighet för människor, varor och tjänster för med sig mycket EU-harmonisering och det är lagstiftning som berör alla.