Älskar du elsparkcyklar, eller hatar du dem? Oavsett vilken sida man väljer så omfattas reglerna för elsparkcyklar, precis som allting annat i trafiken, av det trafikrättsliga regelverket. Nu kommer klassikern Trafikförfattningar ut i en ny upplaga. Som vanligt innehåller den alla viktiga och relevanta författningar – utvalda, sammanställda och uppdaterade – i samråd med den mångårige trafikjuristen Erik Olsson.
- Med hjälp av boken får man en överblick om vad som gäller på det här rättsområdet, säger Erik Olsson, erfaren jurist på Transportstyrelsen, som sedan flera år överser arbetet med författningssamlingen.
Vägtrafiken är något som berör nästan alla i samhället varje dag. Och regelverket kring det är omfattande. Boken Trafikförfattningar har nästan 1 100 sidor, vilket krävs för att få med allt som är relevant.
- Så fort man förflyttar sig i trafiken - som gångtrafikant, cyklist, mopedist eller förare av något annat fordon som personbil, buss eller lastbil - omfattas man av det befintliga regelverket.
Erik Olsson började som jurist på vägverket för över 20 år sedan. Vägverket blev sedan Transportstyrelsen och hans långa erfarenhet av att arbeta med trafikfrågor gjorde att han blev tillfrågad om att vara med och göra författningssamlingen Trafikförfattningar.
- Jag tror att det är bra att någon som jobbar på Transportsstyrelsen är med. Vi som arbetar här följer naturligtvis rättsutvecklingen noga och vet vilka nya regler som är på gång.
En ny reglering på trafikområdet börjar inte sällan med en EU-förordning eller ett EU-direktiv, som sedan kompletteras av svenska lagar och svenska förordningar, och kanske myndighetsföreskrifter på det. Det blir en hel kedja med olika regleringar som hakar i varandra.
- I boken samlar vi dem i ett sammanhang för att ge användaren en överblick som ska vara relevant för så många som möjligt, förklarar Erik Olsson.
Årets upplaga är som vanligt uppdaterad med alla de ändringar som har skett i lagar, förordningar och andra rättsregler under året. Viktiga ändringar har t.ex. skett i förordning (EG) nr 561/2006, i syfte att främja trafiksäkerhet, goda arbetsvillkor för förare och rättvisa affärsvillkor för vägtransportföretag. Sådant som berörs är bl.a. regler om körtid per dag och vecka samt regler för raster och vila.
Den covid-19-pandemi som sveper genom samhället har även påverkat trafiken på olika sätt och därmed arbetet med författningssamlingen. EU har antagit den s.k. omnibusförordningen (EU) 2020/698, som under en period berör tillämpningen av vissa bestämmelser på bland annat körkorts-, yrkestrafik- och fordonsområdet.
- I författningssamlingen hittar man hänvisningar till förordningen på att alla relevanta ställen, förklarar Erik Olsson.
- Lagstiftaren har velat underlätta för privatpersoner och företag genom att exempelvis förlänga olika tidsfrister som kan vara betungande i dessa tider.
En stor snackis under året, åtminstone i våra storstäder, har varit alla elsparkcyklar som parkerats huller om buller på gatorna. Lika populära som de har blivit hos många yngre, lika bespottade har de blivit av andra. Den anarki som till synes delvis råder (även om regler inte saknas) kan dock komma att styras upp framöver då Transportstyrelsen har ett utredningsuppdrag att se över de befintliga reglerna och vid behov föreslå förändringar för för elsparkcyklar och liknande fordon.
- Det är ingen ny diskussion utan något som har pågått sedan vanliga elcyklar blev populära för ett par år sedan.
Hur en elsparkcykel klassas juridiskt påverkas bland annat av hur fort den går och hur stark motorn är.
- Kommer det något nytt blir det alltid en diskussion om det behövs nya regler, säger Erik Olsson.