En 16-årig elev var utrustad med två knivar när han greps på sin gymnasieskola. Högsta domstolen ändrar nu brottsrubriceringen och skärper påföljden till ungdomstjänst. I ett annat fall dömdes en elev nyligen av Lunds tingsrätt för att ha misshandlat en annan elev. Rättsfall av denna typ är fortfarande relativt ovanliga – men antalet anmälningar om fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan har ökat de senaste åren.
-Många lärare och rektorer vet inte hur man ska hantera våldsamma situationer, konstaterar Jan Melander, skoljuridisk expert för JUNO.
En onsdag i början av oktober 2019 tog en 16-årig elev med sig två knivar till sin gymnasieskola. Vid gripandet, som skedde i anslutning till en pågående lektion, bar han en större kniv dold på kroppen och en mindre kniv i sin ena ficka. I sitt skåp på skolan förvarade han även ett metallrör. Av orosanmälningar från polisens sida framgick att 16-åringen hade kopplingar till högerextrema, våldsbejakande miljöer. Dagen före gripandet hade 16-åringen varit inblandad i ett bråk med andra ungdomar. Han hade därefter gjort sökningar på bland annat orden "mord" och "preskriptionstid" på sin mobiltelefon.
Tingsrätten och hovrätten dömde 16-åringen för brott mot knivförbudslagen av normalgraden. Påföljden bestämdes till 50 dagsböter. Riksåklagaren överklagade och drev målet vidare till högsta instans. I sin dom från den 21 oktober konstaterar Högsta domstolen att det fanns en särskild risk för att knivarna skulle komma till användning – vilket understryks av att 16-åringen befann sig på en skola, som i sig är en särskilt skyddsvärd plats. En helhetsbedömning av omständigheterna gör att gärningen, enligt Högsta domstolens bedömning, ska rubriceras som grovt brott mot knivförbudslagen istället för brott av normalgraden. Påföljden för 16-åringen skärps till 35 timmars ungdomstjänst.
Jan Melander, Skoljuridisk expert för JUNO, välkomnar domen och menar att den kan ses som ett tecken på att de rättsvårdande myndigheterna nu sätter ned foten.
-Det är på tiden eftersom aningslöshetens tidevarv måste vara förbi. De rättsliga bedömningarna som görs i fall som dessa rymmer ett mått av vad som brukar kallas professionellt skön. Det vill säga domaren och rättstillämparen har ett visst handlingsutrymme.
- Det är sannolikt att både Riksåklagaren och Högsta domstolen har tagit intryck av den negativa samhällsutveckling som ökat våld och otrygghet i skolor är en del av. Det är en välbehövlig signal, bland många andra, som sänds genom denna dom, säger han.
Hot och våld i skolan allt vanligare
I en annan nyligen avkunnad dom från Lunds tingsrätt dömdes en 16-åring till ungdomstjänst efter att ha misshandlat en annan elev på skolan. Han ska även betala 5000 kr i skadestånd till brottsoffret. Det skadeståndsanspråk som riktades mot hans vårdnadshavare ogillades dock. Skälet till detta var att eleven vid tiden för brottet var familjehemsplacerad och att vårdnadshavaren därför inte ansågs ha någon verklig möjlighet att påverka honom. Enligt 3 kap. 6 § skadeståndslagen kan det i vissa fall vara ”uppenbart oskäligt” att ålägga föräldern skadeståndsskyldighet.
- Skolor bör informera elever om att både de och deras föräldrar kan bli skadeståndsskyldiga i fall av brott, som misshandel, mot andra elever, betonar Jan Melander.
Andra brott där sådan skadeståndsskyldighet kan inträda är bland annat olaga hot, rån, sexualbrott samt förtal.
- Elever har en skadeståndsskyldighet även före 15 års ålder då skadeståndsskyldighet inte är beroende av att någon är straffmyndig, det krävs endast att det är visat att ett brott har begåtts.
Hot och våld i skolan har blivit allt vanligare – åtminstone sett till antalet anmälningar. Enligt Arbetsmiljöverket ökade anmälningar om fysiskt våld i grund- och gymnasieskolan med 85 procent mellan 2014 och 2019 (från 319 till 590)
- Många lärare och rektorer vet inte hur man ska hantera våldsamma situationer, konstaterar Jan Melander, som har även skrivit läroböcker inom ämnet.
Hur allvarligt det inträffade är bör också spegla skolans reaktion, menar han.
- Konkret betyder det att skolan ska använda sig av de maktmedel som skollagen ställer till förfogande. Om en elev begår ett allvarligt brott mot en annan elev kan avstängning vara ett sätt att hantera den akuta otryggheten i skolmiljön.
- Man ska inte heller vara rädd att pröva förutsättningarna för att flytta en elev till en annan skola om så krävs. Åtgärder som rimligen kan vidtas för att skydda elever och lärare också ska också vidtas, fastslår han.
Lärare har rätt att kräva åtgärder
Jan Melander framhåller att lärare, precis som alla andra, har ett långtgående mandat att ”inte agera perfekt” när man på kort tid tvingas överväga sina handlingsalternativ. Han lyfter också fram att lärare har rätt att ställa krav på sin arbetsmiljö.
- Enskilda lärare kan kräva av huvudmannen att åtgärder vidtas, det har man rätt till enligt arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren bestämmer vad som ska göras, exempelvis att ordningsvakter eller säkerhetspersonal sätts in. Men ATT man måste göra något kan lärarna kräva via skyddsombud.
Jan Melander betonar att det även är teoretiskt möjligt att rektorn eller huvudmannen agerande, eller icke-agerande om man så vill, kan leda till straffrättsliga konsekvenser – vilket det tragiska s.k. ”Krokomsfallet” belyser. En socialsekreterare mådde dåligt på arbetet utan att lämpliga åtgärder vidtogs. Tvärtom försämrades socialsekreterarens psykiska ohälsa genom arbetsgivarens bemötande vilket bidrog till att han tog sitt liv. De ansvariga cheferna åtalades för vållande till annans död och fälldes i tingsrätten - men friades senare av hovrätten.
- Detta kan hända också i skolans värld. Exempelvis om en elev utsätts för våld av andra elever och detta är känt för skolan. Agerar skolan på ett felaktigt eller passivt sätt kan den drabbas av vissa administrativa konsekvenser, som vite eller förlorat tillstånd att bedriva skolverksamhet.
- Men en ansvarig person kan också ha ett straffrättsligt ansvar genom reglerna om arbetsmiljöbrott. Det är viktigt att känna till detta och det ger tyngd i kraven gentemot arbetsgivaren, säger Jan Melander.