När han på 1970-talet blev ombedd av dåvarande justitieministern Lennart Geijer och riksbekante Ebbe Carlson att skriva en bok om upphovsrätt blev titeln ”Copyright”. Nu när boken har kommit i sin tionde upplaga kan Henry Olsson konstatera att den lilla oansenliga bok han skrev för 40 år sedan har utvecklats till en modern klassiker, och att framtidens upphovsrätt redan är här.
I dagens samhälle har upphovsrätten blivit en viktig del av rättssystemet både i industri- och utvecklingsländerna. Den spelar en viktig roll inom kultur-, underhållnings- och mediasektorerna och har fått en stor handelspolitisk betydelse. Debatten om upphovsrättens roll är ständigt aktuell, på senare år genom frågor om piratkopiering och fildelning.
Kulturella allemansrätten stod i fokus
Henry Olsson, juris hedersdoktor vid Stockholms Universitet och f.d. lagman vid Svea Hovrätt, författare till Copyright minns hur det var när boken kom till på 1970-talet.
- Då var det ett politiskt fokus på att man ville skydda tillgången till kultur, den så kallade kulturella allemansrätten. Jag arbetade på justitiedepartementet med bland annat Lennart Geijer, Carl Lidbom och Ebbe Carlsson, och blev uppmanad att skriva en för gemene man lättfattlig bok om upphovsrätt för att folk skulle begripa vad det var för något.
Boken fick dock inte heta något så tråkigt som ”Upphovsrätt” enligt Ebbe Carlsson, berättar Henry Olsson.
- Namnet ”Upphovsrätt” lät inte sexigt på något sätt enligt Ebbe, då föreslog jag namnet Copyright istället och det tyckte de var jättebra, det uppfattades som mer klatschigt.
Teknikutvecklingen driver rättsområdet framåt
Upphovsrätten har alltid utvecklats som svar på ny teknologi. På 1970-talet var det ett rättsområde som började beröra allt fler eftersom möjligheterna att kopiera musik på kassett och att fotokopiera papper spred sig.
Boken Copyright har kommit i ständigt nya upplagor eftersom lagstiftningen utvecklats kolossalt. EU och det stora antalet domar som kommer från EU-domstolen, som slår igenom direkt i Sverige, har varit väldigt viktig för copyrightindustrierna.
- Mycket har att göra med vad som kallas offentliga framföranden och spridning på nätet. Det är jättestort, säger Henry Olsson.
Upphovsrätten är långt ifrån död
Den nya upplagan innehåller bland annat allt det senaste från EU-domstolen, där det bedrivs en enorm politisk aktivism enligt Henry Olsson.
- Det kommer nya EU-direktiv hela tiden, exempelvis som berör så kallade ”orphan works”, verk där upphovsmannen är okänd, vilket skapar problem, och om synskadades tillgång till upphovsrättsskyddade verk.
- Det fanns de som spådde upphovsrättens död när informationssamhället med Google med flera kom fram, men ekonomiskt är den så viktig att det inte kommer ske. Men nya tekniker och ändrade beteenden, som streaming av film och musik samt AI (Artificiell Intelligens) gör att framtidens upphovsrätt redan är här, avslutar Henry Olsson.
Läs mer och beställ ditt ex av Copyright