Boken ”Skolans arbetsmiljö” har varit en del av den juridiska litteraturen sedan början av 2000-talet. Den femte upplagan av boken har nu kommit, som med sitt pedagogiska upplägg med praktiska typfall blivit en uppskattad del av kurslitteraturlistan på rektorsutbildningen.
– Den återkoppling vi fått är att man äntligen fått praktisk vägledning för hur man ska tänka och agera i de här situationerna man ställs inför, säger Göran Söderlöf, en av författarna till boken.
Göran Söderlöf inledde sin karriär som förhandlare på det dåvarande Svenska kommunförbundet och gick småningom över till att arbeta som arbetsrättsjurist inom samma organisation, numera benämnd Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). För ett flertal år sedan fick han över ett lunchmöte frågan om han hade några uppslag för en bok inom arbetsmiljöområdet. Till följd av kommunaliseringen av skolan, och de arbetsmiljöfrågor detta medförde, ansåg Göran att det vore intressant att skriva om arbetsmiljön i skolan.
Ska jag sätta mig och skriva tillsammans med en arbetsgivarföreträdare?
Efter detta första möte började Göran söka efter en medförfattare och kontaktade då Tor Nitzelius, som vid den tiden arbetade som förbundsjurist på Lärarförbundet. De hade en lång historia som motparter till varandra, och förhandlade tillsammans fram stora avtal, bl.a. det nu gällande kommunala huvudavtalet. Detta utgjorde startskottet för utformandet av den bok som 2004 för första gången gavs ut av Norstedts Juridik.
– Jag frågade Tor om han kunde tänka sig att bli min medförfattare, då jag kände stor respekt för hans person och kunskaper. Jag såg det som en styrka att en arbetsgivarrepresentant och en facklig representant från Lärarförbundet skriver ihop, säger Göran.
Tor var inte helt lättövertalad men gick till sist med på att skriva en bok tillsammans med Göran. Resten är, som det brukar heta, historia.
–Jag var lite skeptisk till en början. ”Ska jag sätta mig och skriva tillsammans med en arbetsgivarföreträdare?” - det vette katten. Men jag hade goda erfarenheter av Göran som en hederlig förhandlare som stod vid sitt ord, säger Tor.
– Efter ett tag gick jag med på att skriva tillsammans, och det gör vi sedan dess. En central punkt för våra skrivsammanträden har varit Bananza konditori på Tantogatan i Stockholm. Det har blivit långa möten på det fiket.
Nytt avsnitt till följd av pandemins verkningar
Sedan de första mötena på konditoriet på Södermalm har mycket hänt vad gäller regleringen av arbetsmiljön inom skolan. Förutom nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket avseende social organisatorisk arbetsmiljö har vissa dubbelregleringar införts på skolområdet.
Det har ju inte kommit några rättsfall vad gäller arbetsmiljön till följd av distansundervisningen än, så där fick vi laga efter läge
– 2010 kom den nya skollagen, som innehåller väldigt ingripande regleringar som delvis överlappar arbetsmiljölagens bestämmelser och föreskrifter. Detta har fört med sig att det ibland kan vara svårt för arbetsgivare och chefer att hantera arbetsmiljöfrågor eftersom det inte finns någon lag som har företräde framför den andra, säger Göran.
– Då får man jämka och försöka hitta en god praktisk lösning, men en arbetsgivare kan inte med rätt och vilja utsätta sina arbetstagare och elever för risk för ohälsa. I något läge måste skyddsaspekten därför väga över.
Göran hade tidigt idéer om att strukturera upp boken i olika praktiska typfall som skolhuvudmän riskerar att stöta på i sin verksamhet.
– Jag fastnade för den strukturen eftersom det är en pedagogisk metod. Istället för att mässa paragrafer och lagtexter upp och ned presenterar man ett problem som ger verktyg för läsaren att försöka lösa problemet, säger Göran.
Strukturen är densamma än idag, även om typfall reviderats och tillkommit utifrån vad som för närvarande är aktuellt inom skolans föränderliga värld. Inför den nya upplagan hann författarna t.o.m. få in ett nytt avsnitt som rör hanteringen av distansundervisning på grund av den pågående pandemin.
– Det har ju inte kommit några rättsfall vad gäller arbetsmiljön till följd av distansundervisningen än, så där fick vi laga efter läge och utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrifter skapa ett realistiskt typfall, säger Tor.
– För att få lite kött på benen har vi haft en dialog med skolor och efterfrågat hur de gjort och upplevt den här mycket plötsliga och unika situationen. Det är svårt att uppfylla sitt arbetsmiljöansvar genom distansundervisning, och det finns därför brister som man ännu inte kommit tillrätta med, menar Göran.
Typfall om lärares nödvärnsrätt – HD:s dom har klargjort läget
En annan fråga som fått stor medial uppmärksamhet och noggrant följts av lärarkåren är hur hot och våld inom skolan ska hanteras. Under sommaren 2020 kom Högsta domstolens (HD) dom i ett uppmärksammat mål som rörde frågan om lärares utrymme för fysiska ingripanden mot en elev.
När den i målet 13-årige eleven vägrade flytta sig från en soffa som försvårade passagen genom en skolkorridor tog läraren i fråga ett brottargrepp om elevens nacke och lyfte honom ur soffan. HD fann att åtgärden låg inom ramen för vad som är tillåtet med stöd av tillsynsplikten och ansåg inte att läraren utsatt eleven för en kränkning enligt skollagen.
– Det är en klargörande dom och jag misstänkte att HD skulle hamna ungefär där. Den visar att en lärare inom rimliga gränser kan använda ett visst mått av våld för att reda upp en omöjlig situation. Det vecklas ut riktigt ordentligt i domen och jag anser att det görs rimliga bedömningar utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, säger Tor.
– Vi har ett typfall i boken som rör just detta; lärarens rätt att ingripa och nödvärnsrätten, samt vad som händer rent rättsligt efteråt. Man måste tänka på att en lärare i en sådan situation behöver stöd från sin skolledning, eftersom man kan ha flera år av rättegångsförfaranden framför sig.
Boken, som utgör stöd för såväl fackliga förtroendemän som skolledningar används numera som kurslitteratur på rektorsutbildningen, där den mött stor uppskattning.
– Den återkoppling vi fått är att man äntligen fått praktisk vägledning för hur man ska tänka och agera i de här situationerna man ställs inför, säger Göran.
– Att pressa paragrafer löser inte denna typ av problem. Då kan man istället få hjälp av de typfall som vi ställer upp i boken.
Läs mer om boken Skolans arbetsmiljö - Praktiska typfall.
Tor Nitzelius, tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet, författare i arbetsmiljörätt. Drev efter pensioneringen under flera år egen juridisk byrå, numera ägare och förvaltare av Minnenas trädgård, ett arboretum i Södra Halland.
Göran Söderlöf är senior arbetsrättsjurist på Sveriges Kommuner och Landsting, ordinarie ledamot i Arbetsdomstolen och författare i arbetsmiljörätt och arbetsrätt.