Kriser, skandaler och ökat regleringstryck sätter allt större fokus på Compliance-rollen inom bank- och finansvärlden. Samtidigt har det varit brist på litteratur som gett praktisk vägledning och kunskap för de som är nya inom Compliance. Med sin bok ”Compliance inom bank och finans” vill Robert Olausson, civilekonom med många års erfarenhet av Compliance, fylla tomrummet i en tid då området blir viktigare och viktigare.
Robert Olausson har jobbat med Compliance i tio år – hos börsoperatörer och på banker i Stockholm och i London. Han har sedan länge närt ett skrivarintresse, och ett decennium i rollen som Compliance Officer väckte tankar hos honom om att sammanfatta vad han lärt sig. När han i januari 2021 gick på föräldraledighet fick han tid att sätta sig ner för att omsätta tankarna till handling.
— Jag sögs in i det mer och mer och till slut hade jag en bok, berättar han.
När han började inom området saknade han en bra och tydlig översikt över vad arbetet med Compliance innebär och vilka som är de viktigaste arbetsuppgifterna. Han har därför skrivit den bok han önskar att någon lagt i hans hand när han själv var ny i yrkesrollen.
— Tanken är att boken ska hjälpa Compliance Officers som just har påbörjat sin karriär. Det är både en metodbok och en bok som ger praktiskt handledning, förklarar Robert Olausson.
— Men den riktar sig även till dem som har jobbat ett tag med en viss typ av frågor och som kanske har tappat bort överblicken längst vägen.
Robert Olausson har även tagit hjälp av tre experter som har bidragit med varsitt kapitel – Isak Wirén (MiFID 2), Andreas Jensen (antipenningtvätt) och Kerstin Olausson (ansvarsfulla investeringar).
— När boken skulle bli mer specifik var det skönt att ta in folk som verkligen är experter på dessa viktiga områden, berättar han.
|
Robert Olausson
är civilekonom och har arbetat med regelefterlevnad och riskarbete i tio år. Han har arbetat som Senior Compliance Officer på storbanker och börsoperatörer, både i Stockholm och i London, och är engagerad i den offentliga diskussionen om regelefterlevnad. Han förekommer ofta med debattinlägg och texter om compliance i ledande finanstidskrifter.
|
En växande bransch
Under Robert Olaussons tid i yrket har Compliance förändrats på många sätt. Finanskrisen 2007-2008 ledde till en våg av tunga regleringar av finansvärlden, vilket i sin tur ledde till omfattande implementeringsarbeten. I och med detta hamnade Compliance i strålkastarljuset.
— Före finanskrisen var det inte ovanligt att bankerna hade kanske en Compliance Officer per affärsavdelning, men på de stora bankerna finns det idag hundratals Compliance Officers och dedikerade team för varje affärsområde. Antalet har nästan tiofaldigats under ett decennium skulle jag säga.
Enligt Robert Olausson var Compliance tidigare mer likt revision, och sågs av vissa som ett hinder för utveckling – en stämplingsfunktion som sa ”ja” eller ”nej”. Allt eftersom tiden gått har Compliance börjat fylla en mer rådgivande funktion och är mer involverade i projekt från ett tidigt skede istället för att endast bli konsulterade för godkännande på slutet.
— Man är närmare verksamheten och arbetar mer förebyggande. Idag tror jag att det är en jätteuppskattad avdelning och i alla finansiella organisationer finns det idag en stående punkt på styrelsemötena som handlar just om regelefterlevnad.
Kriser har förändrat området
Även andra kriser och skandaler än finanskrisen har bidragit till ökat fokus på Compliance. Ett exempel är Danske Banks penningtvättsskandal 2018. Obskyra bolag satte in stora belopp tvättade pengar i bankens estniska filial – kanske så mycket som tusentals miljarder kronor. Detta ledde till en rejäl smäll för Danske Bank. Vd:n fick avgå och den estniska filialen fick stänga. Ärendet utreds fortfarande, bland annat av amerikanska myndigheter, och i slutändan kan Danske Bank komma att tvingas betala miljardbelopp i böter.
Man måste förstå teknik för att kunna effektivisera arbetet
Krisen i Danske Bank belyser enligt Robert Olausson vad som kan hända om ett bolag inte har tillräcklig koll på sin verksamhet, och han tror att många banker då insåg att de behövde investera mycket mer resurser i arbetet med regelefterlevnad och att Compliance inte endast är en kostnadspost utan en tillgång som kan spara organisationen extremt stora belopp i sitt förebyggande arbete
Nya utmaningar
Robert Olausson är övertygad om att betydelsen av Compliance kommer fortsätta växa, även om personalstyrkan kanske inte kommer växa lika snabbt. Vidare kommer mer tid och resurser behöva läggas på teknik och systemimplementation.
— Compliance ligger lite efter där. Man måste förstå teknik för att kunna effektivisera arbetet. Om man som Compliance-avdelning lägger resurser på att utveckla sina tekniska hjälpmedel kan man med samma personalstyrka bli mer effektiva, täcka in större riskområden och arbeta mer proaktivt, menar Robert Olausson.
— Tidigare var det nästan uteslutande jurister som arbetade med Compliance. Nu är det cirka 50 procent jurister och 50 procent ekonomer i de flesta Compliance-team. I framtiden tror jag att fler kommer ha en teknisk bakgrund.
Olausson tror att automatisering och digitalisering är nästa stora resa inom Compliance. Men det är inte bara inom teknikområdet utmaningarna finns. De senaste åren har mer och mer fokus lagts på ett område som Robert Olausson menar är nytt för många Compliance Officers: hållbarhet och ansvarsfulla investeringar.
— Vid sidan om den tekniska utvecklingen inom Compliance kommer de närmsta åren handla mycket om hållbarhet, ansvarsfulla investeringar och regelverk som SFDR, Taxonomin etc. Därför ägnar vi också ett kapitel i boken just till det ämnet, förklarar han.