Framgångsrik implementering av AI i juristbranschen kräver mer än bara avancerad teknik. Det kräver en kundcentrerad utvecklingsstrategi som prioriterar och hanterar de unika behov och utmaningar som jurister och deras kunder har.
Karnov Group och Norstedts Juridik har ett kundcentrerat förhållningssätt till AI-utveckling och sätter kunden i fokus i produktutvecklingsprocessen. I praktiken innebär det att vi aktivt samarbetar med jurister i hela Skandinavien för att få insikter om deras arbetssätt, problem, preferenser och krav. Genom att införliva deras kontinuerliga feedback under hela utvecklingslivscykeln kan våra utvecklare säkerställa att de AI-lösningar vi arbetar med håller högsta kvalitet och är anpassade efter jurister och advokaters specifika behov.
Stärkt marknadsanpassning genom kundfeedback
En av de främsta fördelarna med kundcentrerad utveckling är möjligheten att säkerställa att produkten eller tjänsten är väl anpassad för marknaden. Användningen av generativ AI i nya produkter erbjuder dessutom andra utmaningar och möjligheter, där vi ser att våra användares feedback blir än mer viktig. Vi har en målsättning för vad produkten skall kunna göra, men som med all användning av lösningar baserade på generativ AI, är det troligt att användarna själva identifierar andra användningsområden. Att följa hur våra kunder använder produkten och vilka problem de försöker lösa, ger oss unika möjligheter att fortsatt optimera våra AI-lösningar för nya arbetsflöden och användningsområden.
– Som en aktad leverantör med långa och starka kundrelationer har Karnov Group och Norstedts Juridik en unik möjlighet att innovera i nära samarbete med våra kunder och samarbetspartners. Vi har etablerat en kontinuerlig feedbackloop, där vi samlar in, analyserar och tillämpar den feedback vi får från både kunder och icke-kunder i olika stadier av produktutvecklingen. Denna metod säkerställer att våra lösningar är anpassade efter våra kunders behov, vilket ökar produkternas marknadsanpassning och förbättrar användarnas benägenhet att införliva och använda dem, säger Viktor Klausen, Business Development Manager, Karnov Group
Viktor Klausen | Business Development Manager, Karnov Group
Kontinuerlig återkoppling från kunder är viktiga av flera skäl. För det första möjliggör det för utvecklarna att validera sina antaganden och hypoteser om AI-lösningens egenskaper och funktioner. Genom att samla in feedback kan utvecklarna också verifiera om deras föreslagna lösning effektivt hanterar de problem som identifierats och om den levererar konkret värde.
För det andra gör kontinuerliga feedbackloopar det möjligt för utvecklare att anpassa sig till förändrad marknadsdynamik och nya trender. När nya utmaningar uppstår och kundernas förväntningar förändras måste lösningen vara flexibel för att möta de nya behoven. Genom att upprätthålla en kontinuerlig dialog med kunderna kan utvecklarna ligga steget före och se till att deras lösningar förblir relevanta och konkurrenskraftiga även i en snabbrörlig bransch.
– Från första dagen i var det uppenbart att vår AI-lösning inte kunde kompromissa med säkerhet. Genom att basera vår AI-lösning på en solid grund av djup domänkunskap och kvalitativa innehållsdatabaser med unikt författat innehåll kan vi leverera en grad av förtroende, transparens och säkerhet som är extremt svår att imitera, eftersom vårt eget redaktionella material har byggts upp under de senaste 200 åren tillsammans med Skandinaviens ledande experter, säger Viktor Klausen.
Kundcentrerad utveckling stärker relationen med kunder och slutanvändarna
Kundcentrerad utveckling främjar dessutom en kultur av samarbete och partnerskap mellan utvecklare och slutanvändare. Genom att involvera jurister i utvecklingsprocessen kan utvecklarna bygga upp förtroende och trovärdighet, vilket leder till starkare relationer och ökad användning av AI-lösningen. Denna samarbetsstrategi främjar också en känsla av ägande och investering bland slutanvändarna, vilket kan stärka deras vilja att ge konstruktiv feedback och bidra till den pågående förbättringen av produkten.
– Genom att samarbeta med våra kunder prioriterar vi en sömlös integrering av juristers behov i vår AI-utvecklingsprocess. Denna strategi säkerställer att vår AI-lösning utvecklas tekniskt och betonar starkt vikten av användarupplevelsen, vilket är avgörande för att främja ett starkt partnerskap mellan vår avdelning för produktutveckling och slutanvändare. Vi är övertygade om att detta tillvägagångssätt kommer att ha en positiv inverkan på kundlojaliteten, avslutar Viktor Klausen
En kundcentrerad utvecklingsstrategi är avgörande för en framgångsrik implementering av AI-lösningar i den juridiska branschen. Genom att prioritera kundernas behov och preferenser kan utvecklarna se till att deras lösningar ger maximalt värde och får stor spridning. Genom kontinuerliga feedbackloopar kan utvecklare förfina sina AI-lösningar för att möta marknadens föränderliga behov.