Hamnarbetarförbundet vinner en tvist i Arbetsdomstolen om tillämpningen av ett senare tecknat kollektivtal i förhållande till det först tecknade. Målet är en förlängning av ett liknande mål från 2020 som gick förbundet emot. Domen kommer få betydelse för att öka potentialen hos andrahandsavtal på svensk arbetsmarknad.
Bakgrunden till tvisten i Arbetsdomstolen (AD) var att APM Terminals, som driver verksamheten i Göteborgs hamn, i efterhand hade tecknat ett likalydande kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet som man sedan tidigare hade med Transport.
I båda avtalen finns en bestämmelse om att arbetsgivaren i förväg ska ange längden och förläggningen av raster. Under 2020 underlät bolaget vid flera tillfällen att göra det till medlemmar både i Transport och i Hamnarbetarförbundet.
APM Terminals medgav att det utgjorde ett kollektivavtalsbrott och samtliga hamnarbetare som inte fått information om raster kompenserades ekonomisk. Bolaget betalade även allmänt skadestånd till Transport för kollektivavtalsbrott, men inte till Hamnarbetarförbundet.
Nu har APM Terminals dömts att även betala allmänt skadestånd till Hamnarbetarförbundet för kollektivavtalsbrott. Enligt Arbetsdomstolen (AD) har APM Terminals varit skyldigt att tillämpa bestämmelsen även i relation till Hamnarbetarförbundets avtal, trots att det är ett senare tecknat kollektivavtal.
Advokaten Anders Karlsson var ombud för Hamnarbetarförbundet i Arbetsdomstolen (AD). Han är nöjd med domen.
– Jag tycker domen är bra, den är rätt och logisk. Det är glädjande slutsatser för Hamnarbetarförbundet att om arbetsgivaren även bryter mot deras avtal så har de rätt till allmänt skadestånd under förutsättning att avtalen kan tillämpas samtidigt.
Att informera om raster är inget betungande avtalsvillkor
En stor del av den rättsliga argumentationen i målet utgår från domen AD 2020 nr 66 mellan samma parter. Där kom AD fram till APM Terminals inte behövde tillämpa en likalydande bestämmelse i det av Hamnarbetarförbundets senare tecknade kollektivavtalet.
Målet rörde en avtalsbestämmelse om skiftscheman som av praktiska skäl måste vara desamma för samtliga hamnarbetare. Även om det skulle vara teoretiskt och praktiskt möjligt för bolaget att efter förhandlingar nå likalydande lokala överenskommelser om skiftscheman med både Transport och Hamnarbetarförbundet skulle det enligt AD väsentligen försvåra och vara betungande för arbetsgivaren.
– I målet dom AD nu har avgjort var det betydligt enklare. Det finns inget krav på enighet, inget krav på samordning och det finns inget krav på någon överenskommelse. Här fanns det inga problem alls att samordna eller tillämpa avtalen parallellt, säger Anders Karlsson.
AD konstaterar att skyldigheten att informera om raster är en ensidig skyldighet som arbetsgivaren ska uppfylla. Den är inte beroende av arbetstagarna – eller av en arbetstagarorganisation på motsidan – som när en lokal överenskommelse måste nås.
De två avtalen APM Terminals har tecknat är i fråga om skyldigheten att informera om raster samordnade på ett sätt att de inte är konkurrerande (jfr. AD 1974 nr 14) och en tillämpning av båda försvårar enligt AD inte väsentligen för arbetsgivaren på något sätt och kan inte heller anses medföra olägenheter av praktisk natur för arbetsgivaren.
– Det vore orimligt och ologiskt och inte i linje med den systematik som Arbetsdomstolen utarbetat i de här domarna om det skulle vara på något annat sätt, säger Anders Karlsson.
– Är det så enkelt att ett förstahandsavtal alltid slår ut ett andrahandsavtal oavsett om det är betungande eller inte, då skulle hela det här med betungande som Arbetsdomstolen utvecklar i AD 2020 nr 66 vara meningslöst, för då skulle varenda bestämmelse hur lättillämpad den än är alltid ses som betungande om det fanns två kollektivavtal.
AD:s slutsats är således att APM Terminals begått ett kollektivavtalsbrott även i förhållande till Hamnarbetarförbundet. Det allmänna skadeståndet som ska betalas bestäms till 50 000 kr.
Två ledamöter var skiljaktiga. De ansåg att avtalsvillkoret inte kunde tillämpas parallellt i de två avtalen.