När juridisk information letade sig ut på internet började försäljningen av tryckta böcker att minska, men det betyder inte att böcker som ges ut av Norstedts Juridik blir mindre lästa. Snarare tvärtom då en bok som även publiceras i JUNO omedelbart når tiotusentals läsare. Att kunna se och följa vad som läses i JUNO är något som alla – läsare, författare och förlag – kan dra fördel av.
Bokbranschen står sedan flera år inför stora utmaningar. Försäljningen av tryckta böcker går ner över tid, men på plussidan finns att läsningen av böcker i JUNO går starkt framåt. JUNO har i dagsläget uppemot 100 000 unika användare som tillsammans under det senaste året har loggat in mer än 10 miljoner gånger och tittat på över 20 miljoner dokument.
– De verk vi ger ut läses idag i betydligt större utsträckning än när det bara fanns tryckta böcker eftersom kunderna hittar materialet lättare i JUNO, säger Stefan Martell, Director of Content Management på Norstedts Juridik.
Stefan Martell, Director of Content Management på Norstedts Juridik
JUNO är idag ett väl etablerat verktyg för jurister i Sverige. Domstolar hänvisar regelbundet till JUNO som rätts-källa i sina avgöranden, vilket får ses som det kanske finaste erkännandet som går att få från yrkesverksamma jurister.
– I JUNO kan de söka och få en mängd träffsäkra träffar. Användaren behöver inte förlita sig på en viss bok som de råkar ha. Eftersom våra böcker sällan lästes från pärm till pärm, även om det finns undantag, blir det mer tidseffektivt och mer rättssäkert med en tjänst som JUNO. säger Stefan Martell.
– Tidigare hade man i bästa fall en tryckt bok i sitt bibliotek, som kanske heller inte var senaste upplagan. I JUNO ger vi våra kunder tillgång till samma, men uppdaterad, information på ett sätt som gör att användaren sparar otroligt mycket tid jämfört med tidigare.
Det material som användarna JUNO tittar mest på är lagar och förordningar samt praxis, men som god trea kommer lagkommentarer och e-böcker, med närmare två miljoner dokumentvisningar per år. Användandet är också på starkt uppåtgående. Sedan 2020 har det totala antalet dokumentvisningar i JUNO mer än fördubblats på årsbasis.
Enligt Stefan Martell används innehållet i böckerna i JUNO inte annorlunda än vad det gör för tryckta böcker.
– Läsaren går in och söker svaret på en fråga, oavsett om det är kopplat till ett lagrum eller en fallsituation. Genom att ha böckerna i JUNO har vi gjort det lättare för kunderna att snabbt hitta det man letar efter och att hitta det snabbt.
Den största kategorin potentiella användare finns på universitet och högskolor runt om i landet. Efter det kommer myndigheter, kommuner, advokatbyråer, domstolar och åklagare med flera. Men JUNO har även många användare inom bank, försäkring, fackförbund och revision/ekonomi med mera.
En av fördelarna med digitala tjänster är att det finns möjlighet att få kunskap om vad det klickas på och vilka grupper som gör det. Det kommer på sikt skapa helt nya möjligheter för att följa våra kunders beteende och nyttjande som kan vara till stor nytta för våra författares skrivande och utformning av framtida verk.