Det perfekta bokomslaget är det som lyckas illustrera bokens innehåll samtidigt som det både väcker nyfikenhet och är vackert att titta på. Vid utformningen är det en mängd olika parametrar att ta hänsyn till för ett lyckat resultat, såsom bilder, typografi, material, storlek med mera. Omslaget är det som syns i annonser och hos nätbokhandlare varför dess betydelse inte bör underskattas.
På Norstedts Juridik bedrivs ett idogt arbete med att skapa bästa möjliga omslag till varje titel som ges ut. Många författare vill sätta sin egen prägel på omslaget, medan andra inte vill det. Oavsett vilket val författaren gör finns alltid bokens redaktör till hands för att hjälpa till.
Omslagsdiskussionen inleds för det mesta när författaren skickar in sitt manus. Har författaren egna idéer tas sådana tacksamt emot, men om det saknas är det redaktörens jobb att ta fram ett förslag. Fredrik Rimmerfors är mångårig redaktör och tycker att arbetet med bokomslagen är givande och roligt.
– Om författaren inte har egna idéer letar vi redaktörer i två olika bildbanker efter foton och bilder som kan pryda omslaget. Då får man vara kreativ, och det är jättekul att försöka hitta en lämplig bild som illustrerar bokens ämne och väcker läsarens intresse.
– Normalt skickar jag tre förslag till författaren, först kanske bara bilderna jag hittat. När författaren valt vilken bild hon eller han vill ha så går den vidare till omslagsformgivaren.
Norstedts Juridik har en egen formgivare anställd men samarbetar också med externa resurser. Vilket alternativ som väljs styrs av olika omständigheter, exempelvis om en viss formgivare jobbat med omslaget till en tidigare upplaga eller mängden omslag som ska formges samtidigt.
Om författaren i stället har en egen idé måste man värdera och ha en dialog om den, förklarar Fredrik Rimmerfors. Idén måste fungera enligt den mall och de riktlinjer för omslag som Norstedts Juridik tillämpar.
Jag kommer aldrig att skriva en bok som inte har ett omslag som jag tänkt igenom
En författare som alltid engagerar sig i utformningen av sina bokomslag är Kavot Zillén. Hon har gett ut böckerna Barnkonventionen i praktiken och Medicinsk rätt på Norstedts Juridik. Enligt henne finns det många goda skäl att som författare sätta sin prägel på bokomslagen.
– Hur omslaget ser ut avgör till stor del om man kommer läsa boken eller inte. Jag kommer aldrig att skriva en bok som inte har ett omslag som jag tänkt igenom.
– Dels är det tråkigt med ett intetsägande omslag, dels tycker jag att en bok säger mer än bara texten. Man vill med omslaget visa någon form av symbolik och fånga läsarens intresse.
Till boken Medicinsk rätt, som är en antologi med Kavot Zillén som en av tre huvudredaktörer, var en av författarna – Sofia Åkerman – även bildkonstnär och kunde göra omslagsbilden. Att en av författarna kunde bidra på det sättet var något de kände gav extra tyngd åt presentationen och innehållet.
Till Barnkonventionen i praktiken ville Kavot Zillén med tanke på bokens tema gärna ha något som knöt an till barns och ungas perspektiv. Tillsammans med medförfattarna Pernilla Leviner och Karin Åhman frågade de runt bland vänner och bekanta och fick till slut napp hos en kollega vars femåriga dotter fick göra teckningar på temat barn och rättigheter som kändes helt rätt.
– Återigen var symboliken mycket viktig, att det var ett barn som själv fick bestämma hur och vad hon ville rita utifrån ett barnperspektiv, förklarar Kavot Zillén.
– Flickan gjorde några skisser som vi tittade på och vi valde några som var särskilt fina som även bokens förläggare på Norstedts Juridik tyckte passade.
Över lag är det fler författare som tar hjälp av sin redaktör än det är som har egna idéer. Enligt Fredrik Rimmerfors kan de som gör det känna sig trygga med att det arbetet tas på största allvar.
– Utmaningen för oss är att följa den grafiska mall vi har, det får inte vara ett motiv på den övre halvan av omslaget, för där ska författarnamnen, titeln, undertiteln och upplagenumret stå. Därför får omslagsmotivet inte vara rörigt upptill.
– Det kan vara svårt nog att hitta ett lämpligt motiv, men att även hitta en bild som är bra på höjden med ett motiv endast på den nedre halvan, då handlar det om finlir med att zooma in bilden på rätt sätt med mera.
Norstedts Juridik var väldigt tillmötesgående och tyckte att det var kul att vi som författare tog initiativ till hur boken illustrativt skulle presenteras
Läsare är ofta vana vid att se en viss typ av omslag till vissa slags böcker. Därför kan valet av omslag ibland vara enkelt och självklart, medan det är oerhört mycket svårare med titlar som är mer svårdefinierade. Det går heller inte att komma ifrån att framsidan är det som syns i annonser och hos nätbokhandlare.
– Självklart vill jag att mina böcker ska sälja, och har man ett omslag som sticker ut tror jag att boken säljer mer, men det är inte det som är huvudsaken utan att förstärka upplevelsen för den som har boken i handen och ska läsa den, säger Kavot Zillén.
– Många förlag blir lite ställda när man vill göra något eget, men Norstedts Juridik var väldigt tillmötesgående och tyckte att det var kul att vi som författare tog initiativ till hur boken illustrativt skulle presenteras.
Nedan följer ett urval av de bokomslag som förläggare och redaktörer på Norstedts juridik valt ut som sina favoriter.
|
Barnkonventionen i praktiken
- Barn måste också få bestämma precis som kungar och drottningar.
Lisa, 5 år
|
|
Medicinsk rätt
- Medförfattaren Sofia Åkerman som även är bildkonstnär har skapat omslagsbilden.
|
|
Patientsäkerhetslagen
- Ett exempel på smidigt samarbete med omslagsformgivaren Martin Henningsson, där jag valde ut bilden och han zoomade in och vred bilden tills jag var hundraprocentigt nöjd. Patienten överlämnar bokstavligt talat sitt hjärta i sjukvårdens händer.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Skatt på skog
- Jag valde ut bilden på björkskogen, min kollega Maria Nilsson föreslog bilden på kartongbiten och omslagsformgivaren Martin Henningsson slog digitalt hål i kartongbiten. Jag gillar symboliken i att man ser råvaran genom hålet i slutprodukten.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Köp av bostadsrätt
- Jag valde ut bilden och omslagsformgivaren Martin Henningsson zoomade in bilden så att fullmånen lyser på vår författare likt en strålkastare.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Compliance
- Jag föreslog denna iögonfallande bild och författaren nappade direkt. Bilden väcker känslor och illustrerar begreppen "strutsmentalitet" och "att sticka huvudet i sanden", vilket är raka motsatsen till vad som krävs i compliance-sammanhang.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Kan man lite på en trust?
- Det är författarens make, en naivistisk konstnär, som gjort omslagsbilden särskilt för boken.
|
|
Arbetstidslagen
- En av författarna hade ett gammalt fickur i silver som var någon form av arvegods som hamnade på omslaget.
Birger Notini, redaktör
|
|
Finansiell ekonomi för jurister
- Jag tycker bilden talar för sig själv.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Förvaltningsrättens grunder
- Att illustrera förvaltningsrätt är inte lätt. När jag valde ut bilden försökte jag föreställa mig myndighetshandläggarens konkreta arbetssituation.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Att bestämma påföljd för brott
- Ett komplicerat mönster som illustrerar komplexiteten vid påföljdsbestämningen.
|
|
Barn som tvingas välja bort en förälder
- Ett konstverk föreställande ett barn i tydlig j’accuse-position.
|
|
Målsägandet i rättsprocessen
- En profilsilhuett som reder ut ett trassel.
|
|
Knivlagen
- Ett mönster av knivar.
|
|
Statligt stöd till näringslivet
- Jag valde ut bilden och omslagsformgivaren Martin Henningsson gjorde omslaget. Den gröna plantan symboliserar både företagens ekonomiska tillväxt och det faktum att det statliga stödet i dag ses som ett styrmedel inom miljö- och klimatpolitiken.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Återvinning enligt 4 kap. konkurslagen
- Omslaget är resultatet av en tuff förhandling med författaren, som ville att även denna upplaga skulle utkomma i hårdband. Den guldfolierade texten fick honom att mjukna och nöjt konstatera: ”Min klart snyggaste bok hittills.”
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Straffansvar vid atypiska sinnestillstånd
- Ett konstverk som illustrerar ämnet uttrycksfullt.
|
|
Plan- och bygglagen
- Den ena författarens husritning har använts på omslaget.
Birger Notini, redaktör
|
|
Ordningsvakter och Väktare
- Handbok och författningssamling som säljs i ett paket och därför vinner på att kopplas ihop utseendemässigt. Motsatt färg på ryggen.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|
|
Författningssamling för ordningsvakter och väktare
- Handbok och författningssamling som säljs i ett paket och därför vinner på att kopplas ihop utseendemässigt. Motsatt färg på ryggen.
Fredrik Rimmerfors, redaktör
|