Med kunden i fokus tar sig Jon Boström an uppgiften att leda Norstedts Juridik. Karnov Group, inom vilken Norstedts Juridik ingår, genomför organisatoriska förändringar och har utsett Jon Boström till ny Sverigechef. Jon har själv en bakgrund som jurist och juridiken ligger honom varmt om hjärtat.
– Att juridiken kunde få mig så engagerad trodde jag inte som ung, men som så många andra som går Juridisk Översiktskurs (JÖK:en) eller Juridisk Introduktionskurs (JIK:en) föll jag pladask för detta avancerade område! Att nu få leda Norstedts Juridik med alla våra kvalificerade författare som några av våra viktigaste partners känns otroligt kul och något som jag nog inte riktigt kunde föreställa mig under min studietid.
Jon Boström, Country Manager på Norstedts Juridik
Jon Boström har varit engagerad i Karnov Group och Norstedts Juridik sedan 2014 och har alltid arbetat nära kunderna, deras affärer och utveckling. Vägen hit har varit lång och började i yngre år med en dröm om att arbeta inom polisen.
– För att få erfarenhet inför Polishögskolan gjorde jag lumpen som militärpolis, arbetade som väktare och ordningsvakt och läste JÖK:en på kvällstid. Just JÖK:en fick mig dock att inse att juridiken är något utöver det vanliga! Därför lade jag polisen åt sidan och började läsa juristlinjen på Stockholms universitet, berättar han.
Jag är stolt och tacksam över att arbeta på ett företag som har så många, ca 1 000, fantastiska författare och föreläsare knutna till oss. De är en stor tillgång och utgör en viktig förutsättning för vår verksamhet.
Tidigt i sin juristkarriär började han fundera på det kommersiella perspektivet kring jurister. För att exempelvis vara en framgångsrik domare, advokat eller bolagsjurist behöver du ha tillgång till kvalitativt juridiskt innehåll. Inom juridiken bygger kvalitet mycket på förtroende och när det kommer till doktrin är det författarna som är avgörande. Som chef för Norstedts Juridik ser han hur viktigt det är att ha ett gott samarbete med alla experter.
– Jag är stolt och tacksam över att arbeta på ett företag som har så många, ca 1 000, fantastiska författare och föreläsare knutna till oss. De är en stor tillgång och utgör en viktig förutsättning för vår verksamhet.
– Utan alla juridiska experter som vi samarbetar med skulle vårt bolag vara mycket mindre dynamiskt och nyskapande. Målsättningen ska vara att hela tiden förbättra hur våra samarbeten fungerar.
Jon Boströms uppdrag är att säkerställa kommersiell tillväxt på den svenska marknaden och för att uppnå det ska kunderna få bästa möjliga bemötande tillsammans med starka erbjudanden och produkter.
– Kunden ska alltid vara i fokus. Att alltid och oavsett vad man gör sätta det i relation till kund menar jag är avgörande för vår framgång. Det är viktigt att inte fastna i status quo då omvärlden är i ständig utveckling.
För Jon Boström är familjen viktig. Tre söner innebär en kalender full av aktiviteter. Själv gillar han Formel 1 och amerikansk fotboll, båda är sporter med många regler och stort tolkningsutrymme. Energi fyller han på i löpspåret och vildmarken. Att njuta och ha kul är viktigt, men han betonar också vikten av att behöva kämpa för det.
- Jag och några kompisar brukar dra till skogs några gånger om året för vandring eller toppturande. Då knatar vi upp för berg för att kunna åka ned på skidor, något helt annat än att åka liftburet, avslutar han.